„Történelemtanárok Egylete – a nevük alapján ez egy szakmai szervezet lehet, de eddig minden egyes megszólalásuk politikai volt. Szerintük bármi, ami történt a történelemtanításban, az mind rossz. Most vissza kell térni a régi történelemtankönyvekhez és atlaszokhoz, ezt mondják. Vagy a Tanítanék Mozgalom… aki vissza akar térni, az a Tanítanék Mozgalom honlapján regisztrálhat. Kilóg a lóláb, és nekünk vissza kell szorítani ezeket a próbálkozásokat” – közölte múlt heti sajtótájékoztatóján Németh Szilárd Fidesz-alelnök, aki beszédében a Soros-birodalomhoz kötődő, nemzetközi érdekeket képviselő, nagypolitikába benyomuló álcivil szervezetekhez sorolta a hazai pedagógusmozgalmakat is.
Az 1989 óta működő Történelemtanárok Egylete az elmúlt években sorra értékelte a kormány által engedélyezett történelemtankönyveket és atlaszt, melyek szakmaiatlanságuk és pontatlanságaik miatt nemegyszer valóban kritikán aluliak voltak. Emlékezetes volt Bánhegyi Ferenc nyolcadikos történelemkönyvének semlegesen pozitív Hitler-ábrázolása, vagy a hihetetlen pontatlanságok sorozatát tartalmazó új atlasz is. A tiltakozó szervezet elérte, hogy a tavalyi érettségizők még a régi atlaszt használhassák, és jelenleg is ezért küzd – minimum kétséges, hogy mindez mennyire tekinthető álcivil, nemzetközi politikai nyomulásnak.
A Tanítanék Mozgalom tavaly év elején egy miskolci gimnáziumból indult el a közoktatás totális központosítása elleni tiltakozásként, s felhívásához országszerte csatlakoztak a pedagógusok. A mozgalom mögött, amelynek nevéhez kapcsolódnak a tavalyi tömegtüntetések, sztrájkok, nem állnak külföldi támogatók, hanem a megmozdulásaikon szokták összekalapozni a technikai költségeket. Utoljára december 19-én közel ezer tüntető fagyoskodott a Tanítanék Mozgalommal a Kossuth téren, hogy tiltakozzon a kormány oktatáspolitikája ellen. A résztvevők Balog Zoltán miniszter lemondását, új közoktatási törvényt és önálló oktatásügyi minisztériumot követeltek azzal, hogy ha január 31-ig nincs változás, február 1-jén újra tüntetnek. Követeléseik közvetlen hátterében a siralmas magyar PISA-eredmények s az ezzel kapcsolatos meghökkentő kormányzati reakciók álltak, melyek a pedagógusokra, diákokra és szülőkre hárították a felelősséget azért, hogy a magyar diákok teljesítménye soha nem látott mélypontra zuhant. (Drámai PISA-eredmények. Hetek, 2016. december 9.)