A magyar „köznevelés” rendszere most visszafelé halad egy autoriter, poroszos típusú oktatás irányába. Hogyan hat ez a gyerekekre?
– Ez olyan, mintha börtönbe raknánk a gyerekeinket. Minden reggel bevisszük őket a fegyintézetbe, ahol megszégyenítik őket, ahol parancsolnak nekik, ahol azt kell megtanulniuk, hogy feltétel nélkül engedelmeskedjenek. Ahelyett, hogy a tanár abban lenne partner, amire a gyerek figyelme irányul. A gyereknek kellene a fókuszban lenni, elvégre az iskola érte van. A poroszos nevelés csak arra jó, hogy katonákat neveljenek, akik egy hadseregben vakon azt teszik, amit parancsolnak nekik. Ez a rendszer lebutít. Mert ha akár otthon, akár az iskolában a gyerek valakinek az akarata által erős nyomás alá kerül, akkor azt tanulja meg, hogyan védje ki azt. Ez egy természetes reakció, de ezzel a gyereket megfosztjuk attól a lehetőségtől, hogy önmaga legyen.
Mit jelent az, hogy önmaga lehet?
Magyar hősök, zsidó túlélők: drámai holokauszt-történetek
Akik elmondják az elmondhatatlant »
„Keveset enni, sokat mozogni, nem nézni tükörbe” – beszélgetés a ma százkét éves Keleti Ágnes olimpikonnal
Az ötszörös olimpiai bajnok elképesztő életútja »
Járt-e Jézus Indiában?
Hamis evangélium a Názáreti gyermekkoráról »