hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Állami cég pancsolta ipari mennyiségben a tokaji aszút
Mertek  nagyot  álmodni

2014. 05. 29.
Tokaj a második legismertebb magyar település Budapest után a világban. Az „aszúsodó” szőlőszemekből készült hungarikum komoly exportterméke az országnak, így nem meglepő, hogy a külső piackeresést erősen befolyásolja az éves szőlőtermés mennyisége. Pár éve felcsillant a lehetőség, hogy a magyar borkülönlegességgel be lehetne törni az Egyesült Államokba, ráadásul komoly mennyiséggel, ezért még a hamisítástól sem riadtak vissza – legalábbis a tokaji közvélemény így egyszerűsíti az amúgy bonyolult, több szálon futó ügyet.

Az ügy kirobbanása ahhoz köthető, hogy Puklus Péter, az állami Tokaj Kereskedőház Zrt. volt főborásza még 2012-ben egy közjegyzőnek arról nyilatkozott, hogy egykori cégének vezetősége néhány éve arra utasította, hogy hamisítson bort. A közel kétmillió dollárt érő készletet az Egyesült Államokba szánták egy hatalmas üzlet reményében. A hamisításból jelentős üzleti vita lett a bort értékesítő amerikai céggel. A kereskedőház új vezetése egy éve szembesült a helyzettel, de jogászuk szerint hosszú időbe telt, mire felmérték, hogy mekkora a baj, ezért nem álltak eddig a nyilvánosság elé. „A Tokaj Kereskedőház Zrt.-nél végrehajtott menedzsmentváltást követően az állami tulajdonban lévő társaság átfogó minőségi vizsgálatot kért maga ellen, mert az előző ügyletek során már élt a gyanú az új vezetőkben, hogy nincs minden rendben az aszús hordók körül. A közvetlen vezetőcsere után ugyan egyszer már megnézték, mi van a pincéikben, és mindent rendben találtak, most mégis újra felnyittatták a hordókat, mert nem minden aszú, amire az van írva” – mondta a kereskedőcég egyik volt munkatársa, aki ma is a borászszakmában dolgozik.

A Tokaj Kereskedőház ennek ellenére csak a múlt héten jelentette be: zárolnak közel hárommilliárd forint értékű borkészletet, mivel felmerült a gyanú, hogy a palackok nem azt tartalmazzák, ami a címkén fel van tüntetve. A tokaji borok 40-50 százalékát előállító állami társaság feltehetően azért fordult a nyilvánossághoz, mert meg akarta előzni, hogy az ügy még nagyobb károkat okozzon a cégnek. Azt azonban le kell szögezni, hogy csak egy cég egy bizonyos termékéről van szó, és az is egy évjárathoz köthető – mondta lapunknak Tokaj egyik települési vezetője. Hozzátette: óriási kár keletkezhet az ilyen szóbeszédekből, ami nagyon komoly anyagi veszteséget produkálhat a helybéli gazdaságok tekintetében.

 A történet kulcsa egy balul sikerült amerikai üzlet, amely során a Zrt.-ben 2009-től 2011-ig főborászként dolgozó Puklus Péternek Kiss István vezérigazgató 2009 decemberében azt mondta, hogy kétmillió palack 2001-es évjáratú tokaji aszú Egyesült Államokba exportálásáról állapodott meg. A vevő az amerikai–magyar üzletember, Balla Attila érdekeltségébe tartozó Vinum Tokaj International LLC. (VTI) volt. A két fél aztán 2010. május 29-én kötött szerződést, miszerint az amerikai cég kizárólagos jogot kapott arra, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban forgalmazza a magyar állami tulajdonban lévő társaság borait. Az állami tulajdonú társaság amerikai exportra 250 ezer palack 2001-es évjáratú, díszdobozos csomagolású, 3 puttonyos aszút szánt.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!