hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Mobilmánia Magyarországon
Pótcselekvés labilis idegzetűeknek?

2007. 08. 29.
Gondolnánk azt, hogy létezik mobilfüggőség? A mobilmánia létező probléma! Tények igazolják, hogy több SMS-függőségben szenvedő ember áll pszichológiai kezelés alatt. A tapasztalatok szerint az életkörülményeink, a lelki stabilitásunk nagyban meghatározza, hogy a mobiltelefon hasznos eszközzé vagy pótcselekvéssé válik-e az életünkben. Tény, hogy hazánkban az egy főre eső mobiltelefonok száma kirívóan magas.

A mobiltelefon ma már pótolhatatlan kommunikációs eszköz. A készülékek
modernizációja folytán az eredeti, kizárólagos kapcsolatteremtési funkciót a
multimédiás szórakoztatás váltotta fel: csevegés, konferenciabeszélgetés, Java
játékok, csengőhangok letöltése, videotelefonálás, SMS- és MMS-küldés. A mobil
annyira az életünk és hétköznapjaink részévé válik, mint a cipőnk. Vannak, akik
nem is érzik magukat biztonságban, ha nincs velük a mobiljuk: mintha
kikapcsolták volna őket bolygónk életéből. Sokan a közértbe sem ugranak le a
szerkentyű nélkül.

Ez a „ragaszkodás” pozitív eredményeket hoz a mobilkereskedelmi és -szolgáltató
cégeknek, de a pszichológusoknak más a véleményük.

A vizsgálatok szerint nagyon sokszor a fiatalabb generáció és a szegényebb réteg
az, aki különösen hajlamos a mobilfüggőségre.

Az MTA Filozófiai Kutatóintézet felmérése arra mutatott rá, hogy azokban az
esetekben, ahol a telefonszenvedély kialakult, már kimutatható volt egy vonzódás
a játékautomaták felé, kóros televíziónézés, kortárscsoportokhoz való kötődés,
tanulási nehézség, kóros kapcsolati kötődések. Minden érintett esetében egyfajta
egyensúlykeresés állt a háttérben, aminek a mobilfüggőség csak az egyik
lehetséges tünete a sok közül.

Kérdőíves felmérések azt mutatják, hogy a havi 60-140 ezer forint közötti
összjövedelemmel rendelkező családok tinédzser gyermekei fordították a legtöbb
időt és összeget a telefonálásra és játékokra. 80 százalékban az ötezer forint
feletti összeget jelölték meg havi fix kiadásként, és napi minimum 30 percet
töltöttek el a telefonjukon folytatott beszélgetéssel, csevegéssel, illetve
játékkal. A havi 220 ezer forint feletti családi jövedelmek esetén a diákok
kevesebb, mint 1000-3000 Ft közötti összeget költöttek ilyen célokra.

A felnőtt korosztály esetében az alapfokú végzettséggel rendelkező ügyféltől az
egyetemi diplomával rendelkezőig minden csoport vizsgálatát egybevetve a
következő eredmény született: a felsőfokú végzettségű és a magyar társadalmi
viszonyok között magas fizetéssel rendelkező ügyfelek elsősorban csak
telefonálásra használták a készüléküket. Nem volt számukra lényeges a kamera és
a videólejátszás sem, a legalacsonyabb készülékárak után érdeklődtek.

Ezzel ellentétben a kevesebb jövedelemmel rendelkezők számára fontossá vált,
hogy minél többet tudjon a készülék, és a közép, olykor kimondottan magas
árkategóriájú készülékek megvásárlására adták a pénzüket, akár hitelfelvétel
árán is.

Támad az SMS

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!