Dan Brown, a sikerszerző. Hallgatott kiadója tanácsaira
Fotó: AP
Hogyan lesz egy névtelen tucatíróból egyik hétről a másikra bestselleríró? A
kulcs – legalábbis Saviv szerint – egy olyan kiadó, aki teljes mellszélességgel
odaáll egy számára fontos mű publikálása mögé. Dan Brown első három könyvét
(Digitális erőd, A megcsalattatás foka, Angyalok és démonok) egy New York-i
kiadó, a Pocket Books jelentette meg, igencsak mérsékelt sikerrel. Az első
kiadások példányszáma hat- és tízezer között volt, és a fordulatos krimiként
megírt könyvek gyorsan eltűntek a hasonló történetek áradatában.
Az író szerencséjére Jason Kaufmann, a legnagyobb amerikai kiadóhoz, a Random
House-hoz tartozó Doubleday főszerkesztője első olvasásra odaadó rajongója lett
Brown könyveinek. Kaufmann meg volt győződve arról, hogy megfelelő
témaválasztással és erőteljes marketinggel ki lehet emelni Brownt az
ismeretlenségből. A főszerkesztő megbízta a kiadó nemrég kinevezett fiatal
lektorát, a huszonkét éves Miriam Abramovitz Savivot, hogy szerezze meg a kiadó
számára az új könyv, A Da Vinci-kód kiadási jogait. Saviv szabad kezet kapott
arra, hogy egy „nagyon jelentős” összeget ajánljon a szerzőnek, aki elfogadta az
ajánlatot.