hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Elváltak társasága

2002. 11. 11.
"A fiatal generáció tagjai úgy törekszenek a kereskedelmi televíziókba, mintha az maga volna a Kánaán.  A tényleges helyzet ezzel szemben az, hogy csupán egyetlen objektív mérce létezik, ez pedig a nézettségi mutatók alakulása. Hogyha műsorvezetőként nem teljesíted a kívánt nézettségi szintet, a műsor m?fajától függetlenül, minden különösebb kommentár nélkül, egyik napról a másikra az utcán találhatod magad, mi több, két-három héten belül az is elfelejtődik, hogy egyáltalán létezel" – véli az egyik vezető kereskedelmi televíziós csatorna magát megnevezni nem kívánó munkatársa.

– Médiaközelben dolgozó értelmiségiek körében nem ritka jelenség, főként ha családosokról van szó, hogy otthonukban nem tartanak tévékészüléket. Lehet, hogy azért, mert túlságosan is tisztában vannak a médiában tapasztalt objektivitás hiányával? 

– Az a helyzet, hogy bizonyos értelmiségi körökben abszolút divatos dolog fanyalgással fogadni a televíziózás intézményét, de én tartok otthon készüléket. Az ember szívesen néz meg lazításképpen egy-egy sportcsatornát, netán a National Geographic valamelyik adását, esetleg egy-egy akciófilmet, ha éppen arra van szüksége. Ha az ember kellően intelligens, kialakul nála egy olyan szelekciós készség, hogy ne nézzen mindent össze-vissza. Véleményem szerint megvan a választás szabadsága.

– A valóságshow-k szereplői életfelfogásukban az ott dolgozók mentalitását tükrözik?

– Neeem… Erről szó sincsen. A helyzet az, hogy külföldi licencek alapján kellett összeválogatnunk a karaktereket. Különböző stílusú emberekre van szükség ahhoz, hogy elindulhasson egy ilyen műsor. Meg hát a hazai kereskedelmi televíziózás jelen állapotában olyan, mint egy ereje teljében lévő húszéves fiatal. Látott már egynéhány dolgot, de rengeteg minden van még előtte. Ez a típusú műsor most a legnagyobb dobás.

– És a szerkesztőknek nincsen azzal kapcsolatosan erkölcsi aggályuk, hogy a szereplők környezetének milyen kellemetlenségei származnak a benntartózkodó rokon, menyasszony, vőlegény hűtlenkedéseiből?

– Ez nálunk egyáltalán nem kérdés, az egyetlen mérlegelhető szempont a nézettség maga. Az ízlésformálás a közszolgálati televíziók dolga, de arról, hogy nálunk mi mehet le adásban, az teljesen a műsorigazgatótól függ. Sőt, el kell mondjam, hogy a nálunk dolgozók többsége a valóságshow kapcsán kénytelen olyan dolgok megszerkesztésében részt venni, aminek kapcsán teljesen a saját erkölcsi meggyőződése ellenére cselekszik. De kénytelen, mert félti az állását. 

– Milyenek a nagyobb kereskedelmi televíziókban dolgozók családi körülményei?

– Család? Hát az nem nagyon jellemző. Borzasztó, hogy a propaganda állandóan a családi televíziós imidzset sugallja, miközben a dolgozóknak jóformán alig van emberi kapcsolata a feszes munkatempó és az időhiány miatt. Nemhogy férje, meg felesége. 

– A foglalkoztatottak nyilván magas bevételt produkálnak a tévének, ráadásul az állandó nyilvános szereplés sem stresszmentes. Van olyan intézményes pszichológiai apparátus, aki törődik az érintettekkel? 

– Sajnos az egyes szerkesztőségek tagjai sem nagyon ismerik egymást, állandóan a munka után rohannak. Itt nincsen idő semmiféle pátyolgatásra. Az igazat megvallva: a kutyát nem érdekli, hogy érzed magad…

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!