A CD-lemezek elhelyezése a gabonapelyhes dobozokban az elmúlt évek egyik
legötletesebb ajándékkampánya – állítja Phyllis Tickle, az amerikai Publishers
Weekly magazin szerkesztője, aki emellett a vallási jelleg? kiadványok
marketingszakértője is. Tickle szerint, bár meglepő az ötlet, sokaknak bizonyára
tetszett volna az ingyenes Biblia.
A General Mills bocsánatkérő nyilatkozata annál is váratlanabbul érte a partnereket,
mivel a cég azt állította, nem volt tudomása róla, hogy a Biblia szövege is rajta
van a CD-n. A jelenleg egyik legnépszerűbb angol nyelv? fordítás, a New International
Version jogtulajdonosa, a Zondervan kiadó 12-13 millió példány kiadására adott
ingyenes engedélyt, hogy hozzájáruljon minden idők legnagyobb bibliaosztásához. A
CD-ket készítő wisconsini Rhinosoft Interactive semmi meglepőt nem talál abban, hogy
ezúttal ingyen Biblia található a gabonapelyhes dobozokban: ahogy a testet egy jó
reggelivel kényeztetjük, úgy a lélek ápolása is lehet napi rutinfeladat – vallják
az illetékesek.
Valószínű, hogy a General Mills megkésett visszakozását részben a vallási
ellentétek kiváltotta viharok is okozták. A Gallup közvélemény-kutató cég szerint
Amerikában tíz emberből kilenc kereszténynek vallja magát; ugyanakkor az amerikaiak
az utóbbi években egyre jobban tudatára ébrednek országuk vallási
sokszínűségének. James Rudin rabbi, a New York-i székhely? Amerikai Zsidó Tanács
vallások közötti tanácsadója például sértőnek találja, hogy éppen a protestáns
szellem? bibliafordítást helyezték el a gabonapelyhes dobozokban. Rudin maga is a
General Mills termékeit fogyasztja, és igazságtalannak tartja, hogy amerikaiként
kirekesztettnek kell éreznie magát, amikor reggelenként kezébe veszi a dobozt.
Véleménye szerint a sokvallású, változatos etnikumú országban megengedhetetlen,
hogy egy bizonyos bibliafordítás szerepeljen a CD-ken. Fejtegetése szerint mindazok a
buddhisták, hinduk, mohamedánok, taoisták és egyéb nem keresztény vallású
amerikaiak, akik kezükbe veszik a General Mills dobozait, "kirekesztettnek érezhetik
magukat". Az Amerikai Ateisták Szervezetének elnöke, Ellen Johnson szintén úgy
véli, a jogegyenlőség sérül a promóciós kampány során.
A General Mills képviselője nyilatkozatában azt állítja: bár sokak szemében
értéket jelent a dobozokban elhelyezett Zondervan kiadású Biblia, a cég arculatától
távol áll bármilyen vallásos hit előnyben részesítése. A nyilatkozat legmeglepőbb
része az volt, amelyben kijelentették: a Bibliát tudtuk és beleegyezésük nélkül
"csempészték" a lemezekre. Válaszában a CD-ket gyártó Rhinosoft ezzel szemben
hazugságnak minősítette a vádat. A cég úgy vélte, a Biblia a szótárak és egyéb
kézikönyvek mellett jó szolgálatot tehet a számítógépes házikönyvtár
részeként. Ezzel értett egyet a Publishers Weekly szerkesztője is, aki "briliáns
ötletnek" nevezte az akciót. Ennek ellenére volt olyan partner, aki nem akart egy
CD-n szerepelni a Bibliával: a Disney Interactive, a "Ki akar milliomos lenni"
(Hetek, 2000. március 24, Vagyon-szindróma)
szoftver jogtulajdonosa követelte, hogy az akcióban ingyenesen kínált CD-lemezeken ne
szerepeljen a Biblia. Így az első 12 millió – már piacra került – dobozban a
Zondervan Biblia mellett számítógépes játékok szerepelnek, a reklámakció
folytatása azonban a vita nyomán egyelőre bizonytalan.
Egy századot látott megtörténni
Beszélgetés a 100 éves Bakó Ferenccel »
Ősi ünnep új ruhában: a Valentin-nap másfél évezredes története
A népszerű ünnep a pogány Római Birodalom Lupercaliájára vezethető vissza »
Magyar hősök, zsidó túlélők: drámai holokauszt-történetek
Akik elmondják az elmondhatatlant »