Szerdára virradó éjszaka több órás fennakadást okoztak migránsok hat Eurostar vonat menetrendjében. A Le Figaro beszámolója szerint mintegy ezer illegális bevándorló lepte el a Csalagutat, hogy a vonatok tetejére kapaszkodva jussanak át a két országot összekötő alagúton. Őket a helikopterekkel kivonuló rendőrség reflektorokkal igyekezett megtalálni. Az akció következtében töb száz utas rekedt a Calais-Frethun állomáson. Az alagutat az életveszély miatt áramtalanítani kellett, így több szerelvény visszafordult Londonba, Párizsba, illetve Lyonba. Három másik járat pedig végül jelentős késéssel érkezett meg a brit fővárosba.
Kétszázan fulladtak a tengerbe a legutóbbi hajószerencsétlenség során Líbia partjainál. A menekültek többségét – akiknek nagy része afrikai, pakisztáni, szír, marokkói és bangladesi volt – már csak az után találták meg, hogy sokan közülük a hajók belsejében rekedve megfulladtak. A becslések szerint összesen ötszázan lehettek a két hajón, azonban csak kétszázat sikerült élve kimenteni közülük. A Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) szerint Európa egyre veszélyesebb úti céllá válik a bevándorlók számára, hiszen minél több fizikai vagy jogi akadályt gördítenek a migránsok útjába, annál veszélyesebb útvonalakon viszik őket az embercsempészek az öreg kontinensre.
Az utóbbi időben különféle intézkedéseket vezettek be európai országok a bevándorlási hullám megfékezése érdekében. Kos szigetére naponta hatszázan érkeznek, míg Leszboszra átlagosan ezren, és összesen már 13 ezren tengődnek a szigeten. A görög hatóságok azzal igyekeznek enyhíteni a migrációs nyomást, hogy rangsorolják a bevándorlókat, és az iraki, illetve szír menekültek ügyében néhány nap alatt intézkednek. Az afrikaiakat – érthető okokból – hátrébb sorolják, ezért ők úgy igyekeznek felgyorsítani az ügyintézést, hogy szíreknek hazudják magukat. A görög hatóságok azonban villámgyorsan meg tudják állapítani a külsejük alapján, hogy nem a szír polgárháború elől menekültek el, így számukra marad a hosszabb, több hetes várakozás.
Út az ismeretlenbe
Macedónia csaknem két hete hirdetett szükségállapotot amiatt, hogy kezelhetetlenné vált a migrációs helyzet az országban, hiszen ezrek várakoznak a vonatokra, és szinte lehetetlen kontrollálni a vagonokba történő beszállást, így gyakoriak a zavargások és a rendőri erőszak. Az ide érkezők többsége szír, afgán és pakisztáni, akik egyébként szinte semmit nem tudnak Európáról vagy a célországról, ahová készülnek. A Der Spiegel helyszíni tudósítóját például a következő kérdésekkel ostromolták a menekültek: „Németország kemény hely?” „Ausztria Németország része?” „Svédországban tényleg nagyon hideg van?” „Hollandiában franciául beszélnek, ugye?”
Ausztria úgy igyekszik csökkenteni az illegális bevándorlást, hogy minden olyan Magyarország felől érkező járművet ellenőriz, amely alkalmas lehet embercsempészésre. Bécs az után vezette be az intézkedést, hogy múlt héten 71 menekültet – köztük egy csecsemőt is – holtan találtak egy magyar rendszámú kisteherautóban az autópálya mellett. A járműben eredetileg fagyasztott élelmiszert szállítottak, ezért egyáltalán nem szellőzött, a bezárt menekültek pedig megfulladtak. Az osztrák hatóságok szerint egy libanoni származású bolgár állampolgár tulajdonában állt a kisteherautó, amely Budapestről indult el a migránsokkal. A magyar hatóságok eddig öt gyanúsítottat, négy bolgárt és egy afgánt tartóztattak le, akik felelősek lehetnek a tragédiáért. A szomorú esemény majdnem megismétlődött néhány nappal később, ugyanis a magyar rendőrök Hegyeshalomnál egy magára hagyott, német rendszámú lezárt kisbuszból segélykiáltásokat hallottak, így még éppen idejében ki tudták menteni a bezsúfolt 10 iraki menekültet a járműből.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »