Barátok közt, forgatás közben
Huszonöt évvel ezelőtt egy csapat gyermek sorsa elszakíthatatlan szállal
fonódott össze egy rideg állami nevelőintézetben. A hányattatások közepette mély
barátság szövődött köztük, amely kiállta az idő próbáját. Az azóta eltelt évek
során karriert építettek, családot alapítottak, gyermekeik születtek, elváltak,
de múltjuk utolérte őket. Egy tragikus esemény gyökerestül felforgatta életüket:
Berényi Zoltán, a Berényi Építőipari Kft. alapítója és vezetője, a barátok
testi-lelki támasza rejtélyes körülmények között halálos balesetet szenvedett. A
baleset után a barátok legégetőbb gondja egy olyan vállalkozás jövője, amelybe
még Zoltán fogott bele
A Barátok közt alaptörténete nem éppen az évszázad sztorija – a sorozat
epizódjai mégis minden ötödik magyart odaszögezik a tévé elé hétköznap esténként
21 óra táján. Ez azt jelenti, hogy a bekapcsolt tévékészülékek 40-50 százalékán
Berényiék életét követik figyelemmel a nézők – hosszú évek óta, lényegében
folyamatosan. Nem véletlenül nevezik a Barátok közt műsorsávját televíziós
berkekben halálsávnak: ebben az időszakban még a legjelentősebb konkurens, a TV2
sem tudta legyőzni az RTL Klubot. A kereskedelmi szempontból célcsoportnak
számító 18–49 évesek körében a Barátok közt az 1998-as indulás után egy évvel
vette át a vezetést a TV2 azonos sávban sugárzott műsoraival szemben, és a kép
azóta csak az előny mértékében változott (jelenleg 45, illetve 20 százalék a
nézettség aránya az RTL Klub javára az említett korosztályban).
Legutóbb éppen a TV2 – valljuk be, nem éppen versenyképes – Favorit című
bulvárműsorát „nyírták ki” a barátok. Amíg az előbbi legnézettebb adása a 46.
héten 958 ezer nézőt vonzott, addig az RTL-es szappanopera ugyanakkor
2 millió 265 ezret. Korábban hasonló sorsra jutott az Áll az alku Gundel Takács
Gáborral, valamint az egyébként is nagyot bukó Egy a 100 ellen című vetélkedő
Sváby Andrással. (Nem csoda, hogy a TV2-nél váltást tartanak szükségesnek:
november 26-ától 21 óra környékén amerikai sorozatokkal támadja az RTL Klubot a
csatorna.)
Érdekes, hogy a „jelenség” okát egzakt módon a Barátok közt készítői
sem tudják meghatározni. „Nem tudom pontosan megmondani, hogy mi a titkunk, de
kétségtelen, hogy valamit nagyon eltaláltunk” – mondta Kalamár Tamás, a Barátok
közt producere, hozzátéve, hogy sokkal több „piaci” tudatosságot feltételeznek
róluk, mint amivel valójában bírnak. Más sorozatokkal ellentétben nem szondázzák
a nézőközönséget, és sem politikai, sem konkrét társadalmi-gazdasági
aktualitásokkal nem „operálnak”, mint ahogyan tették például annak idején a
Szomszédok teleregény alkotói. Szerepelt ugyan roma fiú a történetben, mint
ahogy a homoszexualitás is téma volt, vagy szóba került például a rákszűrés
fontossága, ám – hangsúlyozta a producer – nem nevelni akarnak, hanem csak és
kizárólag szórakoztatni.