Az önvezető autókat fejlettségi szintenként is lehet csoportosítani attól függően, hogy milyen automatizáltsággal rendelkeznek, és hogyan oszlanak meg a vezetési feladatok az ember és az automatika között. A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) öt, míg a Society of Automotive Engineers (SAE) hat fokozatban határozta meg a technikai elvárásokat. A kiindulópont az, amikor a gépjármű működtetésekor semmi nem történik automatikusan, a közlekedés során minden eseményt az autóban ülő személy vezérel. Ide soroljuk a hétköznapokból jól ismert négykerekűeket. A legmagasabb és egyben legfejlettebb fokozata az osztályozásnak, amikor az autó teljesen önműködő, és az utas(ok)nak semmilyen körülmények között nem kell a vezetésébe beavatkozni, mert az automatizmus minden helyzetet képes kezelni, azaz teljesértékűen pótolja a sofőrt. A kettő közötti átmenetbe tartoznak a vezetőt fokozatosan kiváltó technológiai megoldások, melyek egyre könnyebbé és kényelmesebbé teszik az autózást.
Nemrég hozták nyilvánosságra a vezető nélküli gépjárművekbe szoftvereket gyártó brit Oxbotica nevű startup cég vízióját. A vállalat tervei szerint 2020-ban London és Oxford között már önjáró autók koptatják majd az utakat. A kormány 8,6 millió fonttal támogatja a sofőr nélküli közlekedés fejlesztését. Az eredmények tesztelését Oxfordshire-ben, egy 10 kilométer hosszú kísérleti útszakaszon végzik.
Az önjáró autókat a biztonságosabb autózás reményében készítik fejlesztőik, a várakozások szerint a piacra kerülésükkel a közlekedési balesetek száma radikálisan csökkenni fog, és a magántulajdonban, kihasználatlanul álló négykerekűeket felváltanák a közösségi jellegű, Uberhez hasonló szolgáltatást biztosító vezető nélküli, elektromos járművekkel. A prognózisok szerint az önjáró járgányok miatt csökkenthető lesz a szükséges parkolóhelyek száma, hiszen egyrészről az önvezető autók szinte folyamatos mozgásban lesznek, másrészről kisebb helyekre is képesek lesznek akár mérnöki pontossággal beparkolni – ennek hatására pedig a városok képe is meg fog változni. Az automatizmusoknak köszönhetően csökkenteni lehet majd a követési távolságot, a sebességhatárt pedig feljebb lehet tolni. A számítások szerint mindehhez új közlekedési szabályok kidolgozására lesz szükség.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »