hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az „élményvámpírok” hozzák el a gazdaság új korszakát
Lenyűgözött tömegek

2016. 09. 02.
Pharrell Williams 2013-as, ma is népszerű Happy című slágerében tapsra hív minket (az idei Justin Timberlake dupe-szám ugyanígy, csak épp táncra), ha úgy érezzük, hogy a boldogságban van az igazság, és ha tudjuk, hogy mitől leszünk boldogok. Csupán a YouTube-on eddig csaknem 900 millióan tapsoltak vele önfeledten. De tudjuk-e, mitől leszünk boldogok? Nos, egyre többen azt gondolják, hogy az élményektől.

Gábor Kálmán Magyar fiatalok a világkockázati társadalomban című tanulmányában az élményközpontúságot a jóléti társadalom velejárójaként értelmezi: „Míg a korábbi kapitalizmusokat a szűkösség, a hiány, a korlátozott lehetőségek és az erős társadalmi hierarchia határozta meg, a bőség társadalmát a kényszer helyett az élmények keresése, a tág lehetőségek és a kapcsolatok választása, a felemás hierarchia, a vertikális és horizontális hierarchiák keveredése jellemzi. A Schulze-i élménytársadalomban a fogyasztás már távolról sem pusztán a létfenntartási javak és szolgáltatások elfogyasztását jelenti, hanem kulturális kontextusban a társas jelenlét és az önmegjelenítés folyamatát is.”

Élménytársadalom

A tanulmányban hivatkozott Gerhard Schulze német szociológus nevéhez fűződik az élménytársadalom fogalmának megalkotása. A társadalom élményjelenségeit vizsgálva publikált egy alapművet 1992-ben Élménytársadalom – a jelenkor kultúrszociológiája címmel. Schulze kétféle társadalmi berendezkedést állít szembe: a „szűkösség” és az „élménytársadalom” korszakát. Az élménytársadalom főbb jellemzői a jólét, a bőség, az élmény, a mindennapi cselekvés lehetőségének nagyfokú kibővülése – amikor a társadalom minden tagja egyre több szabadidővel és egyre nagyobb vásárlóerővel rendelkezik. Így az embereknek nagyobb lehetőségük nyílik arra, hogy terveiket megvalósítva, szabadidejüket kellemesen töltsék el.
A Schulze Élménytársadalmában megfogalmazott korszakalkotó gondolatok rámutatnak arra, hogy korunk társadalmának vezéreszméje nem a hasznosság, hanem a szépség – ami élményt ad. „Minél több élmény ér bennünket, annál inkább élünk. Ezért elharapódzik a páni félelem az unalomtól, attól, hogy valamiről lemaradunk. Persze a gazdaság gyorsan reagált erre az életfelfogásra: ráébredt, hogy élményeket is lehet gyártani.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!