Sosincs túl korán ahhoz, hogy a szülők megkedveltessék az olvasást gyermekeikkel. „Már két-három éves korban érdemes nekik felolvasni, hogy megértsék, azoknak a fura kis jeleknek jelentése van” – nyilatkozta Nancy Singer, amerikai olvasásszakértő. Három-négy évesen már maguktól olvashatnak, még ha csak imitálják is az olvasást, és fejből mondják el a történetet. Ha elakadnak, érdemes bátorítani őket, hogy a képekből találják ki a folytatást, ezzel is fejlesztve képességeiket.
Lenny Sanchez, az Indianai Egyetem olvasástudomány professzora szerint az olvasás nem csak arról szól, hogy a betűket dekódoljuk és szavakká alakítjuk. Rendkívül fontos, hogy tudatosuljon a fiatal olvasóban a szavak jelentése is. Éppen emiatt nem mindig tanácsos félbeszakítani a gyereket, ha kihagy egy szót, vagy betűt téveszt. Sanchez szerint ezzel megtörik a lendület, és a megértés helyett a hibátlan olvasásra fog koncentrálni. A legnagyobb motiváció a gyerek számára, hogy tudja, a szülő drukkol neki. Ha egy szóval nagyon küszködik és elakad, lehet emlékeztetni arra, hogy mennyi más szót megtanult már kiolvasni. Jó módszer, ha kérdéseket teszünk fel az olvasottakkal kapcsolatban, vagy célt helyezünk elé azzal, ha megkérdezzük, vajon mi fog történni a következő részben.
Ahogy a gyermek már könnyebben boldogul az olvasással, kiemelten fontos, hogy milyen könyveket választunk neki. Sanchez szerint „olyan szituációkat kell teremtenünk, ami kihívás nekik, ugyanakkor megvan benne a siker lehetősége”. Ha az iskolai kötelező olvasmányok nem fedik le a fiatalok érdeklődését, akkor segíteni kell nekik megtalálni az őket inspiráló könyveket.