hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Magyarország ma is népszerű

2012. 03. 01.
Már az év elején érdemes átgondolni, eltervezni, hogy idén merre, hogyan és miből utazunk, és ehhez nem árt tájékozódni - többek között - az idegenforgalmi portálok által előre jelzett irányvonalakról. A vastagabb pénztárcájúak számtalan desztináció közül válogathatnak, de azoknak is érdemes felkerekedni pár napra, akik itthon szeretnének körülnézni. Jó hír ehhez a hosszú hétvégék száma, melyekből idén nyolc is megadatik. Láthatóan trend jelleget mutat, hogy a rövidebb (1-3 napos) utak részaránya az elmúlt években tovább nőtt. A 2010-ben meginduló növekedés után (5,6 százalékkal többen utaztak, mint az előző évben) tavaly is a vártnál jobban alakult a hazai turizmus képe: a lassú növekedés tovább folytatódott, és várhatóan idén sem lesz ez másképp.

Az előző éveknél idén jobb árakat kínál a mediterrán térség (különösen Spanyolország) és az észak-afrikai arab országok. Utóbbiak (Tunézia, Egyiptom) nagyon szeretnék visszacsábítani a forrongások miatt elpártolt utazókat. Kedvező árakat kínálnak a görög szállodák is - bár az útra kelők bizonytalanok lehetnek a sztrájkok miatt. Míg Nagy-Britanniába biztosan tömegek érkeznek az olimpiára és a királynő trónra lépésének 60. évfordulójára rendezett ünnepségekre, addig Lengyelországot és Ukrajnát a futball-EB miatt fogják várhatóan sokan felkeresni. Az ex­kluzívabb desztinációk között Európában most Izland a menő: idén igen jó eséllyel lehet az északi fényt megfigyelni.

Változóban van az utazások formája, típusa is: a korábban előtérbe helyezett, „kihagy­hatatlan" látnivalók helyett egyre kapósabb felfedezni valami újat, valami eldugott kis érdekességet. A folyami hajózás terén idén a Rajna és a Volga mutat növekvő népszerűséget. A nagy tengerjárókat viszont kedveltté teszi az a tény, hogy egy út alatt több várost lehet költözés és ki-be pakolás nélkül megtekinteni, illetve a hajózás all inclusive jellege könnyebben kontrollálhatóvá teszi a nyaralás költségeit. Újabban vonatozni is trendi: mind a szupergyors expresszeken való száguldás, mind a hagyományos, étkezőkocsis vonatutak felkapottak. Mára az egyedül utazó nő sem szokatlan látvány: sajátos igényeiknek egyre több hotel szeretne megfelelni, ezért Ázsiában és az USA-ban már nem ritka a „ladies only" emelet.

Az ökoturizmus előretörésével a környezettudatos utazóknak gyakran célja a szegényebb országok segítése, az önkéntes munka, egy-egy probléma megoldásában való részvétel helyi nonprofit szervezetekkel együttműködve. Az ilyen utak megszervezésével számos szervezet foglalkozik, a világ minden tájára, szinte minden szakma és nyelv ismerőinek kínálkozik lehetőség. Egyre népszerűbb az, amikor egy helyi lakos otthonában szállnak meg, nem csupán a spórolás miatt, mert az élmény is más: így jobban betekintést nyerhetnek a mindennapokba. A lassúság szerelmeseinek mozgalma is alakul: a „slow travel" lényege, hogy a látogató valóban megismerjen egy helyet, elvegyülve a helyiek között, célja a helyi hagyományok, kultúra, gasztronómia élvezete, a tervektől és határidőktől mentes, igazi, nyugodt pihenés. Elegáns hotel helyett a falusi házakat ajánlják, éttermek helyett a helyi piacokat és a főzést, gyors utazás helyett a gyalog vagy biciklivel bejárható területek felfedezését.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!