hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Buci Maci a topon

2003. 12. 08.
Tiszta hülyék vagyunk: fizetünk azért, hogy reklámokat nézhessünk – ez a nézői mondat jó mottója lehetne a nemrégiben lezajlott 3. Reklámzabálók éjszakájának. A rendezvény egy francia reklámfilmgyűjtő, Jean-Marie Boursicot ötlete: egy kiadós este, melynek során több száz válogatott, a világ majd minden szegletéből származó reklámfilmet vetítenek.

 A negyvennyolc országban megtartott esemény nálunk két okból sem a reklám ünnepe. Először is a szponzorok miatt. Amikor az igazán kreatív reklámokra szomjazó ember kénytelen az est fő támogatóinak szürke filmjein végigkínlódnia magát, nem hagyja nyugodni a gondolat: a Reklámzabálók is csak egy agyonszponzorált event, a tipikusan szúrós szagú, kellemetlen állagú magyar fajtából. Kezdés után másfél óra is eltelik, mire az első unikumnak ható filmet megnézheti a nagyérdemű. 

Másodszor a válogatás, a termés maga hagy kívánnivalót maga után. A világ reklámfilmjeinek krémje hagyományosan három, évente megrendezett versenyen mérettetik meg, ezek: a New York-i, a cannes-i és a Clio Awards. A szakma legjavából összeállt zsűri a kreativitást, a leleményes észjárást tükröző filmeket díjazza leginkább. (Példa: idén a Nike-on kívül egy olyan, szokatlanul hosszú, a Honda számára készült angol alkotás hódított, amely csak a legvégén mutatta be az autót, mégis mindenki értette az izgalmas, alkatrészekből felépített történést.)

A Reklámzabálók azonban Boursicot keze nyomát viseli, ennek megfelelően bosszantó a szexre kihegyezett vagy a melegpárti reklámok túlsúlyos szerepeltetése, az ötlettelen, langyos felhozatal. Üdítő kivételnek számít az a szlovén reklám, amely az ottani Legyen Ön is milliomos!-t hirdeti egy házasságkötés apropóján. ("– Elfogadja férjének? – Igen. – Biztos benne? Nem kér közönségsegítséget?")

Érezhető hangulati változást a Feeling \'85 blokk okoz. A nyolcvanas évek reklámjai megemelik az adrenalinszintet, amikor pedig a Buci Macis reklám felharsan, csakhamar ováció tölti be a termet. (A többi sztár: Traubi, S-modell, Skála, Pécsi kesztyű, Sárvári termálkristály.) A retroreklámok egy olyan korszakot idéznek föl, amelyben még ismeretlen volt a design, a corporate identity, a brand manager fogalma; mégis bájuk és játékosságuk volt a reklámoknak. Et?dök, jópofa történetek keretében mutatták be a hirdetendő árukat – ebben hasonlítottak a mai sikeres kinti darabokra. Nem véletlen, hogy a legnagyobb külföldi elismerést is az akkori magyar reklámfilmpápa, Sas István zsebelhette be. A mostani magyar reklám – összehasonlítva a volt szocialista országok termésével – ötlettelenebb, a Rubik-kocka népe valahova eltemette kreativitását. (Kánai András)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!