hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Veni, vito , vici
Hetek autóteszt: Mercedes-Benz Vito 112 CDI

1999. 12. 18.
Gottlieb Daimler 1896-ban, 10 évvel az első automobil után építette meg első teherautóját 1,5 tonnás hasznos terhelhetőséggel, a kor tudásának megfelelő elsőrangú technikával és minőséggel. A Daimler-Chrysler csoport által gyártott Vito szintén nem egy "mai gyerek", hiszen kategóriájában már 1996-ban az év haszongépjárművének választották. Amiért mégis érdemes szemügyre venni, az az új fejlesztés? dízel erőforrás, amely három teljesítménylépcsőben, 82, 102 és 122 lóerőben jelenik meg.

Felépítés és dizájn



A Vito az első olyan Mercedes transzporter, amelynek keresztben elhelyezett motorja az
első kerekeket hajtja. A karosszéria lágyan lekerekített élei egyéni külsőt és
mintaszerű, 0.34-es légellenállási tényezőt eredményeznek. A kompakt külső méretek
miatt (hossza: 466, szélessége: 188, magassága: 189 cm) magabiztosan manőverezhető,
szűk helyeken és kis belmagasságú parkolóházakban is. A visszapillantó tükrök
kellően nagy látóterűek, kisebb fürdőszobában is megállnák helyüket. A Vito zárt
dobozos és 5 vagy 6 személyes kivitelben kapható, de elérhető 8 vagy 9 személyes
mikrobusz változatban is. Az alapkivitel – melynek ára nettó 3 millió 938 ezer
forint – 180 fokig nyitható, kétszárnyú hátsó ajtóinak köszönhetően villás
targoncával is rakodható egészen 1 tonnás terhelésig. Az alacsony, 53 centiméteres
padlószintű, 3,6 négyzetméter hasznos terület? rakodótér 4,8 köbméter terhet tud
elnyelni. A sok variáns közül kiemelném a "Marco Polo" szabadidős változatot,
melynek belső terét 180 fokkal megfordítható ülések teszik komfortosabbá, hátsó
üléseit pedig 125x200 centiméteres fekhellyé lehet átalakítani egy, a tetőben
elhelyezett ágybetét segítségével. Az utazási komfort a független kerékfelfüggesztések
miatt kifejezetten kellemes, az autó kanyarban semlegesen viselkedik. A szériában
ABS-szel és ABD-vel (fékdifferenciál) felszerelt négy tárcsafék még nagy sebességnél
is hatásos lassulást biztosít.



Az erőforrás



Elölről nézve az autót piros CDI felirat fémjelzi, de valószínű, hogy az alsó középkategóriában
autózók gyakrabban fogják látni távolodó hátulját. A közös nyomócsöv? (common
rail) motor befecskendező nyomás értékét elektronika korrigálja a terhelés és a
fordulatszám függvényében, ezáltal lesz tökéletes a porlasztás és kicsi a károsanyag-kibocsátás.
Az elérhető nyomaték 300 Nm, amely már 1800-as fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Szériatartozék a gázolaj-előmelegítő rendszer, amely különösen hasznos kemény
hidegben. Mivel a jó hatásfokú motor nem termel annyi veszteséghőt, hogy az télen
elegendő lenne a járm? fűtésére, ezért kapcsolható automata fűtőberendezést építettek
be, amely álló helyzetben is használható. Olajcserére csak 22 ezer 500 kilométerenként
van szükség, a fogyasztás pedig egyszerűen elképesztő, a 17 mázsa önsúlyú autó
teljes terheléssel, nyomulós vezetési stílusban megelégedett 8 liter gázolajjal 100
kilométerenként. Mielőtt könynyekre fakadnának kedves olajsejk olvasóink, közölném,
hogy az autó a dízelen kívül két – egy 129 és egy 143 lóerős – benzinfaló változattal
is megrendelhető.



Konklúzió



Ellentétben az EU-tagállamokkal, hazánkban sajnos nem része az alapfelszereltségnek a
vezetőoldali légzsák. Egyetlen kritika a váltókarnál kiöblösödő műszerfalat
illeti, ami sokkal inkább zavarta a térdkalácsomat, mint a térérzetemet. Ez az ergonómiai
hiba a gazdag extralistáról választható komfortüléssel egyszerűen kiküszöbölhető.
A Vito magas árát gazdaságos fenntartással és az átlagosnál kisebb értékvesztéssel
korrigálja. Mint ahogy a tokaji aszú a borok, úgy a Mercedes-Benz az országutak királya,
a minőséget mindkettő esetében meg kell fizetni. (K.S.)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!