hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Télen is biztonságosan

1999. 11. 20.
Nem kis feltűnést keltene, ha az ember bokáig érő hóban strandpapucsban indulna munkába. Mivel a nyári papucs féktávolsága lejtmenetben 3 kilométer is lehet, nincs mese, szükséges a jó hótaposó. Minden esztendőben az első hóeséskor a forgalmi ritmus vánszorgássá válik, nemcsak azért, mert különböző az alkalmazkodóképességünk, hanem az autós társadalom többsége anyagi megfontolásból vagy ismeretek hiányában nyári gumiabroncsokkal vág neki a télnek.

A nyári gumi plusz 5°C alatti hőmérsékleten egyre ridegebbé és keményebbé válik,
ami kisebb vonóerőt és tapadóképességet, valamint nagyobb féktávolságot eredményez.
A korszer? téli gumi különlegessége az alapanyagba kevert "szilikát", amely nagy
hidegben is jó tapadást és rugalmasságot ad. A minőséget nemcsak az anyagösszetétel,
hanem az alkalmazott mintázat is erősen befolyásolja, a traktor mintázatú téli gumik
ideje lejárt, helyette apró lamellák ezrei biztosítják a jó vonóerőt és a hatásos
fékezést, a nagyobb hossz- és keresztirányú hornyok pedig a megfelelő úttartásért
és a csapadékvíz kiszorításáért felelnek. Minden esetben jobb megoldás négy darab
átlagos téli gumit használnunk, mintha csak a meghajtott kerekekre szerelnénk két
darab "teszt-győztest". Ésszer? és gumikímélő megoldás a téli garnitúrának
külön felniket vásárolni. A szezon vége után nem érdemes fenn hagyni a téli
gumikat, mivel lágyabb anyaguk miatt bizonytalanabbul viselkednek, és gyorsabban is
kopnak.

Mikor a téli gumi sem segít



Hólánc-készlet a gyakorta vidékre utazóknak ajánlott, országhatáron pedig a legtöbb
határállomáson ellenőrzik a meglétét, ha nincs, még száraz útviszonyok között
is megtagadhatják a beutazást. Felszerelését célszer? még otthon, barátságos körülmények
között megtanulni, hogy éles helyzetben ne havas kézzel kelljen fejet vakargatnunk. A
hóláncot feszesen szereljük fel, a maximális sebességet a gyártók általában 50
km/h-ban adják meg. Ha kiértünk a száraz útra, azonnal le kell szerelni, máskülönben
könnyen elérhetjük az 1920-as éveknek megfelelő kanyarstabilitást és féktávolságot.

Vezetéstechnika havon és jégen



Csúszós útviszonyok között kerüljük a hirtelen gyorsításokat, és lehetőség
szerint a hirtelen fékezéseket is. Tartsunk a megszokottnál akár két-háromszor is
nagyobb követési távolságot, és használjuk ki a motorfék adta lassítási lehetőségeket.
Ha valamilyen oknál fogva kisodródna haladási irányából az autónk, nyomjuk be a
kuplungpedált, és fékezés nélkül határozott kormánymozdulatokkal navigáljuk
egyenesbe a járművünket. Példának okáért, ha az autó hátulja menetirányba nézve
jobbra kitörne, a kormányt szintén jobbra kell húzni (balra kormányzás esetében azt
a centrifugális erőt segítenénk, ami megpördítheti járművünket), majd ellenkormányzással
stabilizáljuk haladási irányunkat.



Néhány kellék a téli autózáshoz



Kézikefe hótakarításhoz, jégkaparó és jégoldó folyadék, zárolajozó spray, belső
párátlanító kendő vagy folyadék, akkumulátor-indító kábelpár, kisebb hólapát,
tálcás gumiszőnyegek a hólé felfogására, fagyálló ablakmosó folyadék – és ne
felejtsük el fagyveszély ellen a mosótartály és a szórófej közötti vizet is
kipumpálni. Legalább –25°C hideget bírjon ki a motor hűtőfolyadéka – a legtöbb
benzinkútnál ezt ingyen bemérik, valamint érdemes lecserélni a rossz szélvédőtörlő
gumikat, mert az új biztosabban bánik el a dermedt hólével.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!