A magyar turizmus jelenéről és jövőjéről Horváth Viola turisztikai szakértővel beszélgettünk.
Annak ellenére, hogy a szakma válságidőszakot él át, érdemes tudatosítani, hogy a szektor dolgozói értékes és hasznos adottságokat sajátíthattak el az évek alatt, semmiképpen sem lebecsülendő a képesítettségük.
A turizmus szakmában dolgozók alapkompetenciája a rugalmasság, a más emberekre való nyitottság és az idegennyelv-tudás – vallja a szakértő.
Ezeket a kompetenciákat azért is fontos hangsúlyozni, mert a COVID-helyzet kapcsán sokan más szektorban igyekeznek stabilabb munkahelyet találni, ezért jó, ha tudatosítják magukban, milyen hasznos készséggel rendelkeznek korábbi szakmájuknak köszönhetően.
Noha nagy a bizonytalanság, sok a kérdőjel, és fennáll a veszélye egy újabb elbocsátási hullámnak; a krízishelyzet okán pozitív fejlemények is várhatók szektoron belül. Ezek egyike a szorosabb összefogás és együttműködés a cégek között, melyre „békeidőkben” nem volt példa.
Áttörés várható a digitalizáció terén is: mint például a megfelelő higiéniát biztosító, érintésmentes, QR-kóddal ellátott étlapok széleskörű elterjedése.
Emellett az egyetemeken is fontos lesz hangsúlyt fektetni az utánpótlás képzésre – amennyiben a jelenlegi válsághelyzet miatt többen szektort váltanak, fontos lesz egy képzett, fiatal generációt kinevelni, akik számára stabil jövőképet tud nyújtani a turizmus szakma. Ehhez pedig egyrészt az egyetemi évek alatt ideális lenne több gyakorlati lehetőséget biztosítani a hallgatóknak; másrészt elengedhetetlen az is, hogy a magyar társadalmat vonzó, pénztárcabarát, minőségi programokkal várják ágazaton belül a hazai vendégeket, és ne csupán a külföldiekre fókuszáljanak.