Facebook/Magyar Péter
A kormányfő tájékoztatása szerint a vagyonadót az 1 milliárd forint feletti vagyoni elemekre vetik ki. Az 1 milliárdos küszöb feletti részre 1 százalékos, míg a 100 milliárd forint feletti vagyonrészre 1,5 százalékos adókulcs vonatkozik majd. A közteher a teljes vagyoni portfóliót érinti: az ingatlanoktól a társasági részesedéseken és befektetéseken át a külföldön vagy vagyonkezelőkben tartott vagyonelemekig minden beszámít az adóalapba, amelyből a felvett hitelek, valamint a helyben megfizetett ingatlan- és gépjárműadók levonhatók lesznek.
Fogjunk össze és védjük meg közösen az értékeinket! Hit, család, nemzet - a Hetek ezért dolgozik. Állj mellénk te is: hetek.hu/tamogatas
A vagyonadót önbevallás alapján, évente egyszer kell megfizetni, első alkalommal a 2026. év végi állapotot alapul véve, 2027. augusztus 31-ig. Bevallást kizárólag az egy főre jutó 1 milliárd forintos vagyoni határt elérőknek kell benyújtaniuk, amihez a NAV külön kalkulátort biztosít. Magyar Péter kiemelte: a szupergazdag lobbikísérletek ellenére a szabályozást elszántan végigviszik, a lakosság túlnyomó többségének pedig semmilyen teendője nem lesz.
Ezzel párhuzamosan a kormány újra megnyitja a KATA lehetőségét azon vállalkozói rétegek előtt, amelyeket az előző szabályozás kizárt a rendszerből. A jövőben a főállásúak mellett ismét katázhatnak a mellékállásúak, a nyugdíjasok, az egyetemisták, emellett visszakapják a cégeknek és szervezeteknek történő számlázás jogát is. A szakmai várakozások szerint így több mint 100 ezer új kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát.
A megújított KATA orvosolja a korábbi rendszer egyik legsúlyosabb hiányosságát, a szociális biztonság alacsony szintjét is. A főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz, amellyel párhuzamosan jelentősen megemelik a táppénz, az anyasági ellátás és a leendő nyugdíj számítási alapját. Azok számára, akik kizárólag lakossági ügyfeleknek, magánszemélyeknek számláznak, a kormány 2028-ig átmeneti adókönnyítést biztosít.
Ezzel párhuzamosan a miniszterelnök bejelentette a profi labdarúgók és egyéb élsportolók kiemelt adókönnyítéseinek eltörlését is.
hetilap