hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Miért vannak oda úgy a tinik a méregdrága sportcipőkért?
A multimilliárdos divatüzlet háttere
Miért vannak oda úgy a tinik a méregdrága sportcipőkért?

Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

2022. 02. 03.
A sneaker-kultúra kialakulása egy olyan 21. századi jelenség, amely a Z generációt érinti leginkább. A sneakerheadek, a sportcipőket kedvelő szubkultúra tagjai online vadásznak a limitált kiadású darabokra, vannak köztük gyűjtők és (újra)értékesítők.

A sneaker angol szó, egyszerűen sportcipőt jelent, egy olyan univerzális, különösen fiatalok által kedvelt sportcipőt, ami egyaránt viselhető sportolásra, utcára, tulajdonképpen szinte bárhová. A streetwear stílus, azaz utcai ruházati kultúra fő darabjává nőtte ki magát. Magát a streetwear viseleti stílust az 1970-es évek hip-hop és R’n’B zenei vonala, illetve a gördeszkázás életérzése inspirálta. Idővel átjárta a többi öltözködési stílust is, manapság már akár az elegáns ruházat mellett kiegészítőként is láthatjuk, sőt kosztümhöz, öltönyhöz is hordják. A fiatalok ruházatának mindenképpen nélkülözhetetlen kiegészítője, amely mindenféle márkánál széles színskálában és a legkülönbözőbb formákba öltve megtalálható.

Egy kis sportcipő-történelem

A sportcipők történetének kezdete a 20. század elejére tehető, amikor két amerikai cég, a Keds és a Converse azon dolgozott, hogy lehetővé tegye a nagyközönség számára is az addig csak szűk körnek készült gumialapú cipők forgalmazását. Az elsőként említett cég eredetileg gumialapú termékekkel foglalkozott, majd 30 különböző cipőmárkát összefogva alapította meg a „márkát”, 1916-ban ők gyártották le először tömegesen a sportolásra használatos cipőket.

Rick Owens amerikai sztárdizájner egy meglehetősen ellentmondásos húzása irányította a Converse márkát a kritikusok figyelmének kereszttüzébe. Az említett együttműködés visszássága abból származott, hogy a cipő reklámkampányában több formában, erőteljesen megjelent az ötágú penta­gram csillag, a sötét, sátánista, okkult irányzatok szimbóluma. Erre a jelenségre többen felfigyeltek és hangot is adtak felháborodásuknak a közösségimédia-oldalakon. A termékek megítélését csak ideig-óráig tudták ezzel megváltoztatni, továbbra is kedvelt márka maradt.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!