hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Nubu, Katti Zoób, Tomcsányi, Alma Vetlényi - Itt a magyar divat újabb aranykora?
Az ébredő magyar divat
Nubu, Katti Zoób, Tomcsányi, Alma Vetlényi - Itt a magyar divat újabb aranykora?

Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

2020. 09. 23.
A tömegtermékek, a gyorsan változó divat világában üdítő színfoltot jelentenek az egyedi tervezésű márkák, melyek az exkluzivitás mellett a fenntarthatóságot is képviselik. Egy kis magyar divattörténelem, és néhány ismert kortárs hazai tervező, akikre méltán lehetünk büszkék.

A divat eleve egy ellentmondásokkal teli, előítéletekkel terhelt fogalom. Hiszen az, ami kezdetben újdonság, attól kezdve, hogy divatos lesz, már széles körben elfogadottá válik, ezáltal elveszíti egyediségét, és óhatatlanul a silány minőségű tucattermékek dömpingjét, valamint az uniformizált tömegeket juttatja eszünkbe. Különösen napjainkban, amikor az internetnek köszönhetően pillanatok alatt söpörnek végig a trendek szerte a világon, átgázolva minden kulturális, morális és földrajzi határon. A globalizáció elérte, hogy manapság már szinte ugyanazokért a ruhadarabokért áhítozik mindenki a világ különböző pontjain.     

Kellenek a kapaszkodók az útkereső, megfelelni vágyó tömegeknek, akiknek az ad biztonságot, ha megmondják nekik, mitől lesznek trendik. Úgy tűnik, bőven akadnak „megmondóemberek”, hiszen például a közösségi média világában elhíresült influenszerek csak úgy ontják magukból az inspirációt, melyek természetesen a „menőség”, az elfogadottság üzenetét közvetítik, miközben jellemzően kőkemény reklámtevékenység áll a színfalak mögött. Még ezzel sem lenne baj, hiszen a pénz mozgatja a divat világát is, azonban az emberek többsége nincs is tisztában ezzel, pedig érdemes lenne legalább egy kicsit a jelenség mögé nézni.

Szemben a mainstreammel

Érdemes lenne megvizsgálni, milyen üzenete van egy-egy éppen trendi irányzatnak, mit képvisel az adott márka, s amennyiben az valamilyen módon ütközik az értékrendünkkel (környezetvédelem, gyermekmunka stb.), le kellene vonni a következtetést és meghozni a megfelelő döntést. Hiszen mondhatunk nemet, nem kell feltétlenül együtt úszni a mainstream diktálta árral. Nyilván ez nem érdeke a divatipar óriásainak, akik a mennyiségből nyerik a profitot, így aztán minden eszközzel a fogyasztói társadalom vágyainak felturbózásán, majd az igényeik kiszolgálásán dolgoznak. Ugyanakkor jó, ha tudatosítjuk magunkban, hogy csak rajtunk, fogyasztókon múlik: vásárlásainkkal ki és mi mellé tesszük le a voksunkat. Sajnos egyelőre kevesen vannak az igazán tudatosan élők, de úgy tűnik, kibontakozóban van egy réteg, akit érdekel, ki készíti a ruháit, milyen áron és milyen üzenettel. 

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!