A divat eleve egy ellentmondásokkal teli, előítéletekkel terhelt fogalom. Hiszen az, ami kezdetben újdonság, attól kezdve, hogy divatos lesz, már széles körben elfogadottá válik, ezáltal elveszíti egyediségét, és óhatatlanul a silány minőségű tucattermékek dömpingjét, valamint az uniformizált tömegeket juttatja eszünkbe. Különösen napjainkban, amikor az internetnek köszönhetően pillanatok alatt söpörnek végig a trendek szerte a világon, átgázolva minden kulturális, morális és földrajzi határon. A globalizáció elérte, hogy manapság már szinte ugyanazokért a ruhadarabokért áhítozik mindenki a világ különböző pontjain.
Kellenek a kapaszkodók az útkereső, megfelelni vágyó tömegeknek, akiknek az ad biztonságot, ha megmondják nekik, mitől lesznek trendik. Úgy tűnik, bőven akadnak „megmondóemberek”, hiszen például a közösségi média világában elhíresült influenszerek csak úgy ontják magukból az inspirációt, melyek természetesen a „menőség”, az elfogadottság üzenetét közvetítik, miközben jellemzően kőkemény reklámtevékenység áll a színfalak mögött. Még ezzel sem lenne baj, hiszen a pénz mozgatja a divat világát is, azonban az emberek többsége nincs is tisztában ezzel, pedig érdemes lenne legalább egy kicsit a jelenség mögé nézni.
Érdemes lenne megvizsgálni, milyen üzenete van egy-egy éppen trendi irányzatnak, mit képvisel az adott márka, s amennyiben az valamilyen módon ütközik az értékrendünkkel (környezetvédelem, gyermekmunka stb.), le kellene vonni a következtetést és meghozni a megfelelő döntést. Hiszen mondhatunk nemet, nem kell feltétlenül együtt úszni a mainstream diktálta árral. Nyilván ez nem érdeke a divatipar óriásainak, akik a mennyiségből nyerik a profitot, így aztán minden eszközzel a fogyasztói társadalom vágyainak felturbózásán, majd az igényeik kiszolgálásán dolgoznak. Ugyanakkor jó, ha tudatosítjuk magunkban, hogy csak rajtunk, fogyasztókon múlik: vásárlásainkkal ki és mi mellé tesszük le a voksunkat. Sajnos egyelőre kevesen vannak az igazán tudatosan élők, de úgy tűnik, kibontakozóban van egy réteg, akit érdekel, ki készíti a ruháit, milyen áron és milyen üzenettel.