Előző heti számunkban bemutattuk, hogyan képzeli el a virtuális jövőt a Facebook alapítója, Mark Zuckerberg abban a több mint egyórás prezentációban, amely az elkövetkező évekre megszabhatja Meta Platforms névre átkeresztelt cége fejlesztési irányait. A metaverzumként emlegetett virtuális valóság minél gyorsabb „belakása” érdekében a technológiai óriásvállalat 10 000 fejlesztőt kíván alkalmazni. Az ő feladatuk lesz az, hogy részletekbe menően megteremtsék azt a platformot, amely lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy ne csak a mások által megalkotott digitális környezetbe lépjenek be (mint például a videójáték-felhasználók), hanem megteremtsék a saját alternatív világukat is. A metaverzum koncepciója szerint ugyanis nem lesz a jövőben szükség arra, hogy a különböző platformok között váltogassunk, hanem egy nagy közös multidimenzionális világban lehet majd akadálymentesen navigálni.
Tévedés azt gondolni, hogy a metaverzum fejlesztői csak a még tökéletesebb játékélményt akarják a felhasználók számára elérhetővé tenni. A vízió ugyanis azzal számol, hogy a fizikai világ minden aspektusát megteremtik a digitális térben – a munkavégzéstől a sporton és a tanuláson át a tetszőleges szabadidős tevékenységekig.
A metaverzumba integrálni kívánt emberi tevékenységek között Mark Zuckerberg kiemelt szerepet szán a vallási közösségeknek. A Facebook az elmúlt években számos különböző felekezettel ápolt partneri viszonyt, kis közösségektől kezdve olyan nagy egyházakig, mint az Assemblies of God (a legnagyobb nemzetközi pünkösdi gyülekezet – a szerk.). Miután a koronavírus-járvány arra kényszerítette a vallási csoportokat, hogy új működési formákat keressenek, a Facebook még nagyobb stratégiai lehetőséget lát abban, hogy olyanokat vonjon be a platformjába, akik az átlagnál jóval elkötelezettebb felhasználók” – írja elemzésében a New York Times.