Donald Trump április 2-án büntetővamokat jelentett be a külföldön gyártott autókkal szemben is. A kínai autógyártók eladásai ennek ellenére növekedtek az elmúlt időszakban.(Fotó: AP / Mark Schiefelbein)
Az autógyártás őshazájának ugyan nem nevezhető, 2024-re mégis piacvezető lett Kína. A tavalyi évben közel 5 millió személygépkocsit exportált, ami majdnem 20 százalékos növekedés az előző évhez képest. Erre válaszként az Egyesült Államok magas vámokat szabott ki a Kínából érkező termékekre. Az Európai Unió 17,4 százalék és 38,1 százalék közötti mértékben büntetővámot vezetett be a keletről érkező elektromos járművekre. De vajon hogyan érték el ezt a növekedést?
A Reuters januári statisztikai adatai szerint az elektromos járművek eladása lendítette meg a kínai autópiacot. Tavaly a belföldi eladás 11 millióra ugrott, amelyből csak decemberben 1,3 milliót értékesítettek. Ez abban a hónapban 36,5 százalékos növekedést jelentett. Az újonnan eladott autók közel 50 százaléka elektromos, köszönhetően az erre elkülönített kormányzati támogatásnak.
Peking megduplázta az állami támogatást az elektromos autókra egy csereprogram keretein belül, egészen 20 000 jüanig (2728 dollár). Azok a vásárlók, akik 2 literesnél kisebb motorral felszerelt benzines autót vásároltak, összesen 15 000 jüant kaptak. Az állami támogatást 3,7 millióan vették igénybe, ami mutatja a program sikerességét, ezzel a piac fellendülését. Eredetileg csak a 2024-es esztendőre vonatkozott, de a kormány a piac erősítése érdekében lehetővé tette a támogatás igénybevételét erre az évre is.
Alkalmazott vereségfilozófia? Tatár György Európáról és a migrációs krízisről
Interjú a térségünket formáló globális trendekről »
„Miért létezik Izrael állama?” - Interjú Tatár György filozófussal
A megrendülés hiánya és az apokaliptikus tövis »
Átmenvén a siralom völgyén
Trianon túlélése és ami ebből következik »