Tavaly ősszel a Firefox böngészőt is fejlesztő Mozilla 25 autógyártó adatvédelmi gyakorlatáról, illetve mobilalkalmazásáról publikált egy elemzést, melyet alapos kutatómunka előzött meg, ugyanis a projektben részt vevők több mint 600 munkaórát töltöttek az autógyártók által közreadott adatvédelmi szabályzatok tanulmányozásával. Az eredmények azt mutatták, hogy az összes vizsgált vállalat megbukott kiberbiztonságból. A járművek, azon túl, hogy kamerákkal, nyomkövetőkkel, mikrofonokkal vannak felszerelve, az utasok szokásait figyelő automatikákat is tartalmaznak. Emellett, ha használóik nem elég szemfülesek, a gépkocsikhoz csatlakoztatott okostelefonokon tárolt információik sincsenek biztonságban.
A kiválasztott 25 autógyártó vállalatot (Renault, Dacia, BMW, Subaru, Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Volkswagen, Toyota, Lexus, Ford, Lincoln, Audi, Mercedes-Benz, Honda, Acura, Kia, Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Hyundai, Nissan, Tesla) a gyűjtött adatok mennyiségére és minőségére vonatkozóan vizsgálták a Mozilla munkatársai. Azt is ellenőrizték, hogy az adatokat átadják-e harmadik félnek, hogy a felhasználóknak lehetőségük van-e rendelkezni a róluk gyűjtött információkról, illetve az adattárolás biztonságosságát is górcső alá vették.
Az első, amit a Mozilla Foundation szakértői vizsgáltak, hogy a gyártók valóban annyi adatot gyűjtenek-e a használókról, mint amennyire szükségük van. Mint kiderült, korántsem: az érzékelők nemcsak az autóban utazókat figyelik, hanem eszközpárosítást követően az érintettek okostelefonján található adatokhoz is hozzáférnek, így akár a Google Maps előzményekhez, a képekhez, a leggyakrabban hallgatott zeneszámokhoz, egészségügyi és e-mailezési adatokhoz is. A kényelmi funkciók nagy része nem tudna működni az utasok megfigyelése nélkül, így az okosjárművek konkrétan erre vannak beprogramozva. Ennek köszönhetően lehet szóbeli utasítással bekapcsolni egyes kényelmi funkciókat (például a klímát) az autóban, vagy adhatjuk meg egy gombnyomásra, hogy navigáljon haza a jármű. Ehhez viszont tudnia kell, hogy hol van a tulajdonos otthona. A beszédfelismerő rendszerek használata során, ha az autó nem tud értelmezni egy neki szóló utasítást, a hanganyagot elemzésre továbbítja a gyártónak, így azt végül egy dolgozó meghallgatja, majd kiértékeli. Tehát a gyártók biztonsági és kényelmi funkciók miatt elengedhetetlennek tartanak egy „alapszintű” megfigyelést. Elővigyázatosság nélkül egyéb személyes – akár beszélgetések során elhangzott kényes – adatok, információk is az autógyártók birtokába juthatnak.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »