A Kanadai Autóipari Egyesület (Automotive Industries Association of Canada) tavalyi felmérése szerint a legtöbb autótulajdonosnak fogalma sincs arról, hogy a járművéhez kapcsolódó adatokhoz ki férhet hozzá. A válaszadók közel 30 százaléka tudta pontosan, hogy a gépkocsijához milyen adatokat rögzítenek, és hogy ezeket ki tudja megnézni.
Jelenleg a legegyszerűbben offline és online autók között tehetünk különbséget. Offline autóról beszélünk, ha az adatok tárolása a gépjárművön belül történik. Online autónak minősül az a gépjármű, amelyben a használathoz kapcsolódó adatok továbbításra kerülnek egy szervezethez, vállalathoz. A modern autókban csaknem 100 irányítási eszköz rögzítheti szenzorok segítségével a gépjárműre és a vezetésre vonatkozó információkat.
A The Markup – a technológia társadalmi hatásaival foglalkozó amerikai nonprofit szervezet – 37 olyan vállalatot (például navigációs cégek, biztosító társaságok) azonosított be, amelyek a gyorsan növekvő, csatlakoztatott járműadat iparág részét képezik, és ilyen adatokkal kereskednek egy olyan környezetben, melyre még rendkívül kevés szabályozás vonatkozik, értjük ez alatt az adatok értékesítését vagy felhasználását. Az érintett vállalatok közül sokan azt hangsúlyozzák, hogy összesített, illetve anonimizált adatokat kezelnek. A vészkolompot ennek ellenére megkongatták az adatvédők, ugyanis sokan úgy gondolják, hogy a hely- és mozgásadatok egyedi természete növeli a felhasználói adatvédelem megsértésének lehetőségét. Bár a járművek adatpiaca jelenleg még gyerekcipőben jár, a szakemberek előrejelzése szerint 2030-ra vélhetően 300–800 milliárd dollár közötti lesz az értéke.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »