A kísérleti út- és hídépítési program keretein belül elkészült beruházás célja a közvilágítással nem érintett útszakaszokon fokozottabb optikai vezetés, illetve figyelemfelkeltő fényfestés megvalósítása.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára közölte, hogy ez egy újdonság lesz a magyar közutakon, ugyanis elsőként az Eurovelo6 nemzetközi kerékpárút hazai Komárom-Esztergom megyei két kilométeres szakaszán épül tesztút.
A kísérleti jelleggel beépített anyag úgynevezett fotolumineszcens boroszilikát anyagú, gyantába ágyazott szemcse, amelyeket a nap fénye feltölt, majd az így kezelt felület világít a sötétben. - áll a Magyar Közút bejegyzésében.
Hat különböző helyszín telepítik azt az anyagot, amely nappal képes magába szívni és tárolni a napfény által gerjesztett fényenergiát, majd azt éjszaka visszasugározni. Az útréteg negyedik, azaz kopórétegébe keverik a gyantába ágyazott szilikátszemcséket, és különböző sűrűséggel terítik szét, hengerelik az útfelületbe annak érdekében, hogy tesztelni lehessen, mekkora az a fényerő, amely kellemes, nem bántja a szemet.
Az új anyag beépítését hétfőn kezdhették el a szakemberek és az eredmény már most jól látható. A kísérleti szakaszon többféle koncentrációval látták el a felületet, hogy valós körülmények között tudjuk tesztelni, milyen összetételben hatékony ez a fajta anyaghasználat. A következő időszakban folyamatosan vizsgáljuk az így megépített szakaszt és az üzemeltetési tapasztalatok alapján döntünk a további alkalmazásáról.
Ez a környezetkímélő megoldás hozzájárul a kerékpározók balesetmentes éjszakai közlekedéséhez
- tette hozzá.
Kitért arra is, hogy az új technológia telepítése csak minimálisan, 4-5 százalékkal emeli a kerékpárút létesítésének költségeit.
(Hetek/MTI)