Tavaly tavasszal – miután Oroszország lerohanta Ukrajnát – szinte nem telt el úgy nap, hogy nem jelent meg hír vagy elemzés a világsajtóban, melyben óriási éhínséget prognosztizáltak a szakértők. Az ok egyszerű: Ukrajna a világ ötödik legnagyobb gabonatermelője, az orosz hadihajók pedig több mint négy hónapon át blokkolták a fekete-tengeri kikötőket – ahonnan Kijev a háború kezdetéig intézte a mezőgazdasági áruk exportját. Ez hatalmas termékkiesést és kegyetlen áremelkedést eredményezett a piacon – az inflációt pedig tovább hajtotta a Magyarországot is sújtó, bibliai időket idéző aszály. Nyáron jött a fordulat: júliusban – többek között az erős török lobbinak köszönhetően – megegyezés született egy biztonságos tengeri humanitárius folyosó megnyitásáról: azóta több száz ukrán gabonával és egyéb élelmiszerrel megrakott hajó futott ki a fekete-tengeri kikötőkből.
Az Európai Tanács legfrissebb adatai szerint idén márciusig több mint 23 millió tonna, Ukrajnából származó gabonát és egyéb élelmiszert exportáltak a fekete-tengeri gabonakezdeményezés keretében. A rakomány csaknem 49 százaléka kukorica volt – ezt a gabonát érintette leginkább a háború kezdetén az ukrán gabonatárolók blokádja. Az exportált búza több mint 65 százalékát fejlődő országokba szállították, a kukoricát pedig egyenlő mértékben(!) exportálják a fejlett, illetve a fejlődő országokba. És itt van a most tapasztalható feszültség forrása: az Európai Unió szerint az ukrán gabonaszállítás fenntartása továbbra is kulcsfontosságú az élelmezésbiztonság garantálásához, ami ráadásul jelentősen hozzájárul az élelmiszerárak csökkenéséhez is. Ennek érdekében kedvezményeket is adnak az ukrán termelőknek – például vámmentességet. Ez viszont kiverte a biztosítékot a megélhetésükért küzdő kelet- és közép-európai gazdáknál.
Elsőként Bulgáriából és Romániából érkeztek arról hírek, hogy országos tüntetést szerveztek a gazdák az ukrán gabonával kapcsolatos uniós politika módosítását követelve. Április első hetében Bukarestben munkagépekkel vonultak az Európai Bizottság képviseletének székháza elé, és az ország számos megyéjében a városok bejáratainál, hivatalok előtt tüntetnek, az utakon pedig forgalomlassítással demonstrálnak.