A foglalási adatok vitathatatlanul azt jelzik, hogy a lezárások és a szigorú korlátozások után a jövőben még azok is utaznak, akikre ez a pandémia előtt nem volt jellemző. A kelet-közép-európaiakban „menekülési vágyat” ébresztett a járvány két éve, és még az azt megelőző időkhöz képest is többször kelnének útra, mivel be akarják pótolni az elvesztett lehetőségeket (a háború hírére is csak átmenetileg esett vissza a foglalások száma a régióban). Ez általában az anyagi helyzettől függően évente legalább egy belföldi és egy nemzetközi utazást jelent. Igaz, a Covid okozta bizonytalanság miatt az emberek a last minute ajánlatokat preferálják, és legtöbbször csak az utolsó pillanatban döntenek. A desztináció kiválasztását az országok különböző szabályozásai nehezíthetik.
Részben szintén a Covid hatására az online vásárlás népszerűsége folyamatosan növekvő tendenciát mutat, és ez a trend megfigyelhető az utazás területén is. Kelet-Közép-Európában az elmúlt két évben 7–18 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik egyénileg foglalták le belföldi utazásukat valamilyen online platformot használva. Régiós szinten megfigyelhető, hogy egyre fejlődik digitális téren a piac; a környező országok közül Magyarországon a legmagasabb – 80–87 százalék körüli – az online szálláshelyfoglalások aránya. Természetesen ez azt is eredményezi, hogy egyre több szereplő van a piacon, ami egyrészt növekvő versenyt vált ki, másrészt megnehezíti a fogyasztók eligazodását a hiteles szolgáltatók kiválasztásában.
Az egyik legegyértelműbb trend, amely a járvány során megerősödött, hogy a fogyasztók azokat a szálláshelyeket részesítik előnyben, amelyeknél garantálják az ingyenes vagy rugalmas lemondási feltételeket. A Szallas Group/NielsenIQ kutatásában a részt vevő szállástulajdonosok túlnyomó többsége (90+ százalék) úgy gondolta, hogy a pandémia várhatóan előtérbe helyezi az utazók elvárásait (a kedvező lemondási feltételek mellett például a kiegészítő higiéniai szolgáltatásokat), és ez a jelenség a járvány elmúltával sem fog eltűnni.