hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Közvélemény-kutatások hatása a választásra
Benézett adatok

2018. 03. 28.
A hódmezővásárhelyi időközi választás sikerében nem alaptalanul, hanem a biztató (egymástól függetlenül készült) közvélemény-kutatások ismeretében reménykedett a Fidesz. Ilyen tapasztalatok után joggal merül fel, lehet-e egyáltalán mérni az állandóan változó közgondolkodást?

A mai értelemben vett közvélemény-kutatás módszertanának kidolgozása George Gallup nevéhez fűződik, aki az 1936-os amerikai elnökválasztás során alkalmazta először a reprezentatív mintavételi eljárást. Eszerint a társadalom egy „kicsinyített másának” megkérdezésével modellezhető az országos közvélemény hangulata. A módszer és az intézményi háttér megszületésével a pártok és a sajtó is elhitte, hogy a közvélemény empirikusan és viszonylag pontosan megismerhető lesz.

A közvélemény-kutatások megbízhatóságára sokan esküsznek, de körülbelül ugyanekkora a szkeptikusok tábora.

A kritikusabb szempont képviselői szerint az eredményeket jelentősen befolyásolják a kutatók előzetes véleményei és szándékai. Épp ezért elengedhetetlen a mérések hitelessége érdekében tisztázni, ki áll a megrendelői oldalon.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!