hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A veronai tragédia háttere
Kérdőjelek a katasztrófa után

2017. 01. 26.
Az olaszországi tragédia után is biztonságosnak tartják a buszos közlekedést az általunk megkérdezett szakemberek. Bár a hazánk útjain futó buszok között vannak 30 évesek is, rendszeres szervizeléssel a régi járműveket is jól karban lehet tartani. Buszvezetőből ugyanakkor hiány van, ami túlterhelést ró a sofőrökre.

Sokkolta az országot a 16 halálos áldozatot követelő Verona környéki buszbaleset. A budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjait a sítáborból hazafelé szállító jármű mindeddig ismeretlen okból nekicsapódott egy felüljáró betonpillérének és kigyulladt. A diákok nagy része aludt az ütközéskor. Aki tudott, kimenekült az égő buszból, többen hősiesen, akár életük árán mentették, akit tudtak, ám 16 személy – köztük 11 diák és 5 felnőtt – szörnyethalt.

Tizenhét éve nem történt ilyen súlyos, honfitársainkat érintő buszbaleset: 1999-ben Ausztriában egy kőszegi középiskola diákjait szállító turistabusz egy rendkívül meredek szakaszon letért az úttestről, és többször átfordulva lezuhant a domboldalon. A balesetben 18 utas halt meg, 27-en megsérültek. Legutóbb, 2011 novemberében az egyiptomi Hurghadában szenvedett súlyos közúti balesetet magyar turistákat szállító busz; ott 11 ember halt meg.

A szombati tragédia kiváltó okait egyelőre csak találgatják a szakemberek. Emberi mulasztás vagy műszaki hiba történt? Hétfőre kiderült, hogy az úton nem volt féknyom, tehát a busz fékezés nélkül csapódott a betonpillérbe. Karlovitz Kristóf közlekedésmérnök az ATV-ben azt mondta, több tényező szerencsétlen összejátszása okozhatta a balesetet. Elképzelhető, hogy a busz jobb első kereke egy úgynevezett lassú defektet kapott, ami a jármű vezethetőségén egy ideig nem volt észlelhető, ám miután a felhevült gumiabroncs tönkrement, a busz hirtelen elkezdett jobbra húzni. A szakember szerint egy lekanyarodó sávnak köszönhetően a járműnek több ideje volt az oldalirányú haladásra, ezért csapódhatott éppen a szalagkorlát mögötti autópályahíd pillérjének. Az ütközéstől a jármű eleje szétroncsolódott, az üzemanyagtartály felszakadt, a felhevült gumiabroncstól vagy az ütközés miatt létrejött elektromos szikrától a kifolyt gázolaj kigyulladt, a tűz pedig elképesztő gyorsasággal haladt végig a busz alján, sokkal gyorsabban, mintha az a jármű belsejében keletkezett volna. Tény, hogy a buszok belső berendezéseit úgy gyártják, hogy ne fogjanak tüzet, az utasok csomagjai azonban számos gyúlékony tárgyat, síléceket, sisakokat tartalmaztak. Egy másik szakember azt vetette fel, hogy a busz a csomagtartóban tartalék üzemanyagot is szállíthatott, mivel Olaszországban közel 50 százalékkal drágább a gázolaj, mint itthon, és ez a tartalék gyulladhatott ki.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!