Február elején Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője szellőztette meg a hírt, hogy a frakcióülésen Pokorni Zoltán korábbi javaslata, a kilenc-éves általános iskola bevezetése is előkerül. Rogán indoklása szerint „azt várják a kormánytól, hogy emelkedjen a közoktatásban a képzés színvonala, valóban szakmát és boldogulást adjon a szakképzés, és csökkenjen a lemorzsolódás az egyetemeken, főiskolákon”. Kitért arra is, hogy a szakképzést szét kellene választani a gimnáziumtól, illetve az egyetemre való felkészítéstől, amivel vélhetően a szakközépiskolák átalakítására utalt.
Pokorni Zoltán az ATV Egyenes beszéd című műsorában úgy reagált: nem az a kérdés, hány évig tart az iskola, hanem a tartalom a fontos, hogy az iskola képes-e személyre szabott oktatást produkálni, a szegény gyerekeket felemelni. A nemzetközi PISA-tesztek (Programme for International Student Assessment, azaz „a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja”) azt mutatják, hogy a hazai oktatás nem tudja kompenzálni a szociális hátrányokat, sőt fölerősíti azokat. Ez leginkább a szakképzésen csapódik le, s a probléma szerinte az alsó tagozat megerősítésével orvosolható. 2010-ben a lengyel példa nyomán javasolta a kilenc évfolyamos általános iskolát, de ez csak egy lehetséges eszköz a sok közül.
Úgy tűnik, Balog Zoltán EMMI-miniszter is óvatos a kérdésben, aki egy konferencián kitért arra: úgy is jobbá lehet tenni az iskolát, ha átgondolják a tanárképzést, a diákok leterheltségét, átnézik, jól van-e elosztva a tananyag, és „beszélhetnek arról is, jó-e a tanév rendje így, a hosszú nyári szünettel és közbenső rövid szünetekkel”.