A tényt, hogy ma már több embernek van hordozható telefonja, mint karórája, talán már megszokhattuk, ám a mobiltelefonokban rejlő lehetőségek előtt még a szakemberek is megdöbbenve állnak. Ki gondolta volna tíz évvel ezelőtt, hogy nyolc-tíz centiméteres telefonokkal az internettől kezdve a televízión át a zenéig bármilyen szolgáltatás elérhetővé válik? A nagy mobilszolgáltatók fokozatosan hír- és televíziószolgáltatókká lépnek elő, ezáltal sokkal könnyebb és gyorsabb tájékozódást biztosítva. Az új lehetőségeknek azonban nemcsak haszonélvezői, hanem kárvallottjai is vannak, jelen esetben a televíziócsatornák, akik folyamatosan veszítenek nézettségükből és bevételeikből. Míg az internetes médiaügynökségek a válság idején is felszálló ágban vannak, a nagy tévéadók mind hazai, mind nemzetközi szinten megszorításokra kényszerülnek.
A comScore amerikai piackutató cég friss felméréséből kiderül, hogy az interneten ma már sok terméket hatékonyabban lehet hirdetni, mint a televízióban. A tematikus csatornák kétségbeesetten próbálják tartani az iramot a világhálón százával megjelenő, szakosodott portálokkal, akárcsak a közel nyolcvan hazai televíziócsatorna az internet által kínált óriási mennyiségű hír-, szórakoztató- és közösségi oldalakkal. Ez a felmérés a kereskedelmi televíziózás hanyatlásának előjeleként is tekinthető.
Nem csupán a mobil és az internet fenyegeti azonban a főbb televíziós csatornákat. Vészesen közeleg ugyanis a 2012-es év, amikor hazánk digitális műsorszórásra tér át, megszüntetve ezzel a monopóliumot, ami akarva-akaratlanul eddig hátán vitte az m1, a TV2 és az RTL Klub csatornáit. Míg műholdas előfizetés híján jelenleg a magyar háztartások 20-30 százaléka kényszerül a három főbb csatorna nézésére, az átállás után teljes mértékben a szabadpiac veszi át a terepet, ezzel komoly versenyhelyzetet teremtve a már meglévő és a feltörekvő csatornák között is. Több száz adó törekszik majd a tévénéző kegyeinek elnyeréséért, aki akár egy hétre előre összeállíthatja magának a nézni kívánt műsorok listáját.
Lapunkat a Magyar Televízió Zrt. arról tájékoztatta, hogy mind az m1, mind az m2 nagy erővel készül a digitalizálódásra, minek következtében jobb minőségben és nagyobb lefedettségben zajlik majd a műsoradás, olyan lehetőségeket teremtve, mint a feliratválasztás, vagy a nyelv megválasztása idegen nyelvű filmeknél, mindezt zenei térélménnyel és mozi-hatással kiegészítve.
De vajon mi okozza az m1 nézettségének drasztikus csökkenését? Vásárhelyi Mária médiaszociológus szerint a folyamatban nagy szerepet játszik, hogy az intézmény két éve felelős vezető, és minden stratégiai elképzelés, valamint koncepció nélkül működik. Ennek következtében a nézők elpártolnak, hiszen fölismerik, hogy az általa közszolgálatinak vélt televízió nem a valóságismeret felé tereli a nézőket, hanem beáll az uszítók sorába, ezzel is fokozva a már amúgy is pattanásig feszült társadalmi helyzetet. A szakértő hozzáfűzte: a Magyar Televízióban zajló folyamat pontosan tükrözi az ország állapotát. A túlkínálat miatt egyre kevesebb ember kíváncsi a politikai beszélgetős műsorokra, egy-két színvonalasabb „példány” kivételével az ezek iránti érdeklődés gyakorlatilag megszűnt, ami nem utolsó sorban a színvonal nélküli műsorvezetői, riporteri munkának is köszönhető.
Vásárhelyi szerint a folyamat a másik két vezető csatorna esetében is megfigyelhető. Ennek okát a plurális médiapiac okozta elkényelmesedésben látja, amikor a televízióknak elég volt áttérni a külföldi műsorok, sorozatok használati jogának megvásárlására, és azonnal meghódították a nézőközönséget. A probléma a színvonalbeli mérce zuhanásával kezdődött, így a kereskedelmi csatornák egymást múlták alul közönségcsábítás címén igénytelen és olcsó műsoraikkal. „Jelenleg a televíziózásban nyoma sincs a frissességnek, kreativitásnak. Ha a csomagolás változik is, de a tartalom ugyanaz marad, egyre kevésbé lesz eladható a termék” – véli a szakember.
Ezzel szemben az MTV Zrt. a csatornák számának növekedésével és az így felaprózódó nézettséggel magyarázza a jelenséget, valamint a nyári műsorszünetekben látja a nézettségvesztés okát.
A felmérések szerint a tévénézők csoportjai között rohamosan csökken a fiatalok aránya, ami különösen igaz az olyan nekik szóló tematikus csatornákra is, mint a Music Tv (MTV). Szakemberek szerint a fiatalokat célzó zenei csatornák fölött is eljárt az idő. Régen az ifjak naphosszat nézték a képernyőt, kedvenc klipjükre várva, manapság azonban ezt pár kattintással megtehetik a közösségi és videómegosztó internetes oldalakon anélkül, hogy egy sor, számukra érdektelen klipet kellene végignézniük. Ehhez hozzájárul a tény, hogy a fiatalabb korosztály életkori sajátosságai és mobilisabb életformája miatt is kevesebbet tévézik, elődjeitől teljesen eltérő módon tájékozódik, és teljesen mást ért szórakozás alatt, mint az előző generációk.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »