hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Tét: a 24 közé jutás
Júniusi izgalmak: EP és Ebi

2004. 05. 30.
Olyan a magyar politika, mint a magyar foci. Menet közben unalmasnak, feleslegesnek érezzük, fogadkozunk, hogy a produkció "minősége" miatt több meccset nem nézünk, aztán a szezon vége újabban mindig izgalmasra sikeredik. Az EP-választás is egy gyenge meccsnek nézett ki, de végül a "brazil világsztárok" nélküli magyar csapatok okoznak némi izgalmat. Az év közben gyengélkedő "vörösök" (MSZP) mintha újra esélyesek lennének a győzelemre, s kérdéses, hogy az előző bajnokságban második helyre befutó "narancsmezesek" (Fidesz) tudják-e tartani év eleji jó formájukat, míg a kieső helyről menekülő kis csapatok (SZDSZ, MDF) is mindent beleadnak némi pluszpontokért. 



Magyar szurkolók öröme. Hazánk a rendes játékidőben bejutott Fotó: Reuters

Az MSZP – miután rendezte az edzőkérdést, és a bajnokság közben elbocsátott, korábban csodákat művelt Ron Werbert visszahívta trénernek –, úgy tűnik, az ellenfél "lerohanására" teszi a hangsúlyt. Lapzártánkig a legnagyobb kormánypárt nagyon visszafogottan kampányolt. Június 1-jétől "indítanak", amikor is egy rövid, de nagyon koncentrált reklámkampánnyal találkozhatnak a választók. Az akcióban televíziós reklámszpotok, óriásposzterek segítik az utcákat és tereket ellepő szocialista politikusokat és pártaktivistákat.

A szocialista pártra választási időszakban jellemző módon a közelmúltig vitatkozós, némileg szétesőnek és sodródónak tűnő szervezet tagjai ismét zárták soraikat. Mintha az év közbeni gyenge eredmények – alacsony népszerűségi mutatók, a vereség lehetősége – doppingszerként hatnának a szocialista politikusokra, hiszen félretették a nézeteltéréseket, a könyököket kivették egymás derekából, és egységesen nekifogtak a kampánynak. 

A stratégia könnyen észrevehető: elsősorban nem új társadalmi rétegeket és csoportokat kívánnak megnyerni, hanem a várhatóan alacsony részvétel miatt elég számukra, ha a 2002-ben rájuk szavazók jelentős része újra mellettük teszi le a voksot. Fő kampányszövegük, a nem különösebben attraktív "Újra MSZP", az egykoron a szocialistákra szavazók megszólítását és korábbi döntésük megerősítését szolgálja. Igazából tőrőlmetszett néppárti kampányt alkalmaznak, hiszen nem osztották fel az üzeneteiket rétegcsoportokra – nyugdíjasok, vidékiek, gazdák –, hanem három-négy központi üzenetet fogalmaznak meg. (Újra MSZP, Európában otthon vagyunk stb.) 

A kampány hatásában egyébként nagyon bizakodóak a szocialisták, mivel január óta meglepően javítottak népszerűségi eredményeiken. Ráadásul a szocialista szavazók körében alacsonyabb az EU-szkeptikusok aránya, így vélhetően könnyebben lehet őket mozgósítani az EP-választásokra. 

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!