A Mai Nap és a Blikk összevonását már régóta várta a sajtószakma, hiszen nyilvánvaló volt, hogy miután a Blikket kiadó Ringier - H Rt. megvásárolta Jürg Marquard-tól a Mai Napot, az új tulajdonosoknak nem érdekük a két hasonló hangvétel? lap kiadása. Az új orgánum mindkét újságtól eltérő méret? lesz, a neve: Mai Blikk. Sajtóinformációk szerint a patinás Magyar Hírlap – melyet ugyancsak Jürg Marquard-tól vásárolt a Ringier – formátuma is változik: kicsit "összemegy" a lap, a magyar sajtópiac legnagyobb méret? lapja a többihez hasonul.
Több médiapiaci elemző és újságíró is elképzelhetőnek tartja, hogy a munka nélkül maradó újságírókra alapozva új bulvárlap indul, hiszen a piac – mint az elmúlt években kiderült – eltart két ilyen jelleg? napilapot is. Mint ismeretes 1998-ban még három bulvárújság, a Kurír, a Mai Nap és a Blikk is működött.
Szintén gyökeres változásokat jelenthet, hogy – többek között – a Figyelőt, a Nők Lapját, a Meglepetést és a Tina magazint kiadó VNU-lapcsoport is eladó lett. A holland tulajdonos profilváltás miatt hozta e döntést, amelynek értelmében kivonulnak a magyar sajtópiacról.
"Ez a nemzetközi stratégiai döntés Európában nyolc országot érint. A tranzakció hátterében tehát nem az áll, hogy a magyarországi lapcsoport nem felelt volna meg a követelményeknek. Sőt ellenkezőleg, kifejezetten magas nyereségkulcsot produkált" – hangsúlyozta lapunknak Csejtei Ildikó, a VNU Budapest Lapkiadó Rt. marketing és píárigazgatója. Mint mondta: az "anyacég" – VNU – megvásárolt egy piackutatással, illetve piaci információs rendszerekkel foglalkozó cégcsoportot – az AC Nilsent – amely által a VNU ezentúl 18 százalékát uralja világszerte a piackutatásnak. A profilváltást az motiválta, hogy hosszú távon ezt a típusú tevékenységet jobban meg tudják majd valósítani, ezért a tőkét ide helyezik – fejtette ki Csejtei Ildikó.
Mivel közel kétmilliárd euró nagyságú üzletről van szó, a vevő kiválasztásához és az eladás lebonyolításához a VNU két nemzetközi bankot kért fel tanácsadónak: a Merrill Lynch & Co.-t és a Deutsche Bankot.
"Üzletáganként változik, hogy megtérül-e újságot kiadni Magyarországon" – mondta el lapunknak Gálik Mihály, a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem Vállalat-gazdaságtan Tanszékének tanszékvezető tanára. Állítása szerint az országos politikai napilapok többnyire veszteségesek, mint ahogy a világ más országaiban is sok helyütt. Ennek egyik oka, hogy egyre több kábelcsatorna, televízió és rádióadó működik, valamint egyre népszerűbb az internet használata. A felmérések szerint ma már az információk jó részét nem a nyomtatott sajtóból szerzik az emberek. Magyarországon a nyereséges napilapok majdnem kizárólag csak a megyei újságok, amelyek a maguk területén szívósan ellenállnak a képernyők offenzívájának.
Gálik Mihály úgy látja, hogy a hetilapokból könnyebben lehet nyereséget produkálni, mivel egy jó hetilap tartalmára százezrek kíváncsiak hetente. Ez pedig annak köszönhető, hogy ezeket a lapokat nem elsősorban a hír miatt vásárolják meg az emberek, hanem a háttér-információk miatt, melyek értékét az alaposság és a témáknak való utánjárás adja. A szakember szerint a sajtótermékek közül a bulvárlapok és a magazinok termelik a "legtöbb pénzt".
A VNU-csomag eladásával kapcsolatban elmondta, hogy semmilyen drámai változást nem hoz a magyar sajtópiacon, mivel a lapok profilját nem éri meg megváltoztatni.