Budapest centrumában járunk, a Bazilika tőszomszédságában létrehozott „egyHázban”. Október folyamán nyitotta meg kapuit az első hazai roma kulturális centrum, s a cigány művészek összefogásával az addig nagyrészt lakatlan és elhasznált épület megtelt élettel. Az ötletgazdák maguk újították fel nyáron a patinás bérház belsejét, melynek nyomán kiállítótérré vált a tágas, világos lépcsőház is, ahol kortárs roma festők képei között haladunk felfelé, a második emeletre. A cigány művészeti központ megálmodója Kőszegi Edit, a KuglerArt Szalon Galéria tulajdonosa, egyben a ház régi lakója, és Varga Erika, a Romani Design divatcég vezetője.
Erika, akinek szalonja és varrodája 2010 óta működik, a tradicionális roma viselet népszerűsítésével és modernizálásával egyedülálló stílust hozott a divat világába, bemutatóit kezdettől hatalmas érdeklődés kíséri. Legfőbb missziójának azt tekinti, hogy a társadalmi előítéleteket a divat révén csökkentse, méghozzá oly módon, hogy a széles nagyközönséggel és magukkal a cigányokkal is megismertesse azt a viseleti kultúrát, melyet a színgazdagság, az életöröm, a virágmotívumok kavalkádja, nőiesség és elegancia jellemez. A legjobb alapanyagokból készült kézműves termékeket, jellegzetes kiegészítőket első látásra nem könnyű megkülönböztetni a gyönyörű régi ritkaságoktól. A Romani Design megalkotója így szeretné mindenki számára világossá tenni, hogy a cigány kultúra értékhordozó kultúra.
Erika dédszülei Erdélyből jöttek, és Szabolcsban telepedtek le. Maga jómódú kereskedőcsaládból származik, a műhelye falán látható családi fotográfiákról szép arcú, hagyományos öltözetű nők és kalapos férfiak néznek a kamerába. „Amit itt látsz, az a saját világom. A speciális alapanyagok jelentős része gyűjtésből származik, eredeti darabok, komoly értéket képviselnek” – vezet körbe Erika, akinek visszatérő tapasztalata, hogy az öltözék meghatározza viselője magatartását. „Úgy gondolom, hogy abban van alapvető különbség a roma közösségek között, hogy ki hol tart a tradícióőrzésben vagy éppen annak elvesztésében. Ha erős az identitásod, ha tisztában vagy a saját értékeiddel, akkor sokkal könnyebben tudsz szembenézni az elutasítással, azzal, hogy nem szeretnek, mint amikor nem birtokolsz már ilyen értékeket. A roma kultúra erkölcsi és esztétikai értékekben gazdag, ennek elvesztése hihetetlen kárt jelent, s a mai világban aligha van olyan érték, amire érdemes lenne ezeket lecserélni. A tradícióvesztés egyértelműen értékvesztést jelent. Egy folyamatosan változó, mindig megújulni képes hagyományról beszélek: hiszen a divat, a design világa is voltaképpen ugyanezt jelenti” – fűzi tovább a designer.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »