hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Minden oroszok sztárja
Alla Pugacsovánál csak Putyin népszerűbb

2009. 11. 20.
Oroszországban Putyin után az esztrádkirálynő, giga celeb, Alla Pugacsova a második legnépszerűbb ember. Jóllehet az utóbbi években nem minden dala kerül a slágerlisták élére, a sokmilliós rajongótáborral rendelkező művésznőnek olyan kisugárzása van, amely korábban a Szovjetunió határain túl is népszerűvé tudta tenni.

Hazánkban talán az orosz laktanyák közelében élőkben hagyott a legmélyebb nyomot, a különféle tiszti bálokon az egész környék harsogott dalaitól. A nyolcvanas években Magyarországon is népszerű Millió rózsaszál szerzője és előadója idén hatvanévesen visszavonul a show-biznisz világából, és nagymamaként, háziasszonyként él majd nyugdíjából, meg annak a pár millió dollárnak a kamatából, amit összedalolt több mint negyvenéves pályafutása során. Közel ötven album, számos filmzene és rangos állami kitüntetések gazdagították élet­művét.
Alla Boriszovna Pugacsova 1949 áprilisában látta meg a napvilágot. Zenei tanulmányait már kislányként elkezdte, tehetségét egy moszkvai zeneiskolában pallérozta, majd az érettségije után felvették első slágerét Robot címmel, melyet Szovjetunió-szerte nagy sikerrel sugároztak a rádióban. A tiszta mezzoszoprán hangú énekesnő ének-karvezetés szakot végzett, majd kórust vezetett többek között a moszkvai cirkuszi társulatnál. Fiatalon hozzáment Mikolasz Obrakajtéhoz, akitől egyetlen lánya, Krisztina született, aki az orosz sajtó egyik leggyakrabban szerepeltetett botrányhőse. Az énekesnő ekkor egy nyolc négyzetméteres moszkvai szociális lakásban élt ifjú férjével, és egyik kedvenc ételük az átsütött fekete re­tek volt, ami a sülés közben gombaillatot áraszt, másra nem nagyon futotta a hónap végén. Fizetéstől fizetésig éltek, kopejkákat kuporgatva, legfontosabb berendezési tárgyuk pedig a zongora volt.
Lányukat gyakran hagyták a Balti-tenger partján élő nagyszülőknél, és az egyre többet tur­né­zó éne­kes­nő lassan elidegenedett férjétől, inkább élt a közönségének, mint családjának. Így ahogy karrierje ívelni kezdett, a családja sajnos ugyanebben az iramban vált a csillogás áldo­za­tává. Alig négyéves házasságuk után Pugacsova elvált litván férjétől és a Moszfilm ren­de­ző­jéhez, Alekszandr Sztefanovicshoz ment hozzá. Az érdekházasság gyakorlatilag azért született meg, mert a rendezőnek szüksége volt egy moszkvai lakcímre. A fiatal pár bohém életet élt, Alla koncertről koncertre utazott, férje forgatott, és színésznőkkel flörtölgetett. A viharos kapcsolatnak aztán hamar (három év után) vége is szakadt.  
Néhány év múlva a művésznő  újra férjhez ment, és párja az akkortájt induló Alla Pugacsova-színház igazgatója lett. A férfi későbbi visszaemlékezései szerint az énekes­nő kemény és kegyetlen volt, Alla viszont ezt a jellemzést csak szakmai téren vállalja, magánemberként önmagát kedvesnek, szelídnek és gyengédnek jellemzi. Dalai ebben az idő­ben a központi bizottság által irányított szocialista kultúra részét képezték, az év közben felvett koncerteket többnyire a pravoszláv húsvét idején sugározták, hogy a közbeszédet és érdeklődést ilyen módon tematizálják. A peresztrojka után a pravoszláv egyház rehabilitálásával megváltozott a közkultúra témaválasztása is, így ennek megfelelően Alla Pugacsova is más jellegű mű­sorokat kezdett el szerkeszteni: elindult a Karácsonyi beszélgetések széria.  
Ezzel együtt az énekesnő gondolkodásmódjában is vallási fordulat történt: amikor éppen válófélben volt, egy nem túl józan pillanatában ikonok előtt megfogadta, hogy aki először felhívja másnap, ahhoz hozzámegy, és templomi esküvőn is elkötelezi magát mellette. Nos, egy lányával körülbelül egy­idős régi rajongója, egy éppen énekesi karrierje kezdetén álló fiatalember, Filipp Kirkorov volt a szerencsés, aki mellett aztán a mű­vész­nő hivatalosan mintegy tíz évig kitartott.  
Jelenlegi férje szintén nála jóval fiatalabb, népszerű orosz stand-up comedy-humorista, Maxim Galkin. Alla mellette végre elégedett, hatvan­éves korára sokadik próbálkozásra, úgy tűnik, megtalálta azt az embert, aki mellett úgy érzi, beteljesedett az élete. A legfőbb vágya, hogy unokái (két kisfiú: Deni és Nyi­kita) sorsát lássa felívelő pályán. Amúgy a jövő a mű­vész­nő szerint a nap végéig tart. Az asszony erős küldetéstudattal bír: már fiatalkorában azt vallotta magáról, hogy kiválasztott, akit az űrből küldtek, és egész pályafutása során így is viselkedett: a szerény körülmények közül indulva az ország legjobban fizetett művésze lett. Igazi primadonnaként, ha nem is hisztis, de mindenképpen magas igényekkel rendelkező sztár: szívproblémái miatt nem bírta a repülést, ezért saját vasúti kocsija van, komplett személyzettel. Mivel Oroszországon belül a távolságok akkorák, hogy időn­ként napokig kell az ország egyik végéből a másikba utazni, a mű­vész­nőnek pedig ki kell aludnia magát, a legmagasabb igényeket kielégí­tően rendezték be számára. Egyébként más „sztárallűrje” nincs: ruhái, hajviselete időnként meghök­kentő, de semmiképpen sem hasonlítható a mostani celebek kreációihoz, a primadonna ugyanis nem híve a dié­­táknak, és alakjához nem mindig egy­szerű megtalálni a megfelelő ruhakölteményt. Saját bevallása szerint bármilyen diétát kitalál, de betartani nem tudja: az öl­tö­zőjébe mindig bekészítve kell lennie szendvicseknek, kávénak, teának. Bár a mű­vésznő nevének nép­sze­rű­sé­gén felbuzdulva cipő- és parfümkollekciót, sőt még chipset is piacra dobott, ezek üzleti értéke nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Visszavonulása után szeretne megmaradni a kaptafájánál: tehetséggondozással, televíziós mű­sorok készítésével, producerek képzésével sze­retne foglalkozni. Oroszország lakossága láthatta őt választási kampányban is feltűnni, és szavazásra buzdítani a hatalom pártja, az Egységes Oroszország mellett. Ezenkívül jó barátságot ápol Julija Tyimosenko ukrán kormányfővel is.
Pugacsova életének minden mozzanatát a színpadon élte: megénekelte reményeit és csalódásait, tudott temperamentumos és lírai, erős és gyengéd lenni. Sok ifjú tehetség tün­dököl rajta kívül, de aki annyira megtalálná a hangot a közönséggel, mint ő, nem akad több az orosz szórakoztatóiparban. Alla Pugacsova nem vallja magát énekesnőnek, inkább, ahogy egyik televíziós műsora nagyon találó címmel futott: ő az Asszony, aki énekel.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!