Öt-hat évvel ezelőtt a magyar közélet is megtapasztalhatta, hogy milyen súlyú játékosok képesek lobbizni egy-egy iparággal kapcsolatos, évtizedekre kiható beruházás érdekében. Mint emlékezetes, Orbán Viktor 2007-ben vádlóan fogalmazott Gyurcsány Ferenc energiapolitikája kapcsán, miszerint „nem akarunk a Gazprom legvidámabb barakkja lenni!” A politikai felhangoktól sem mentes „háború” tárgya az volt, hogy Magyarország a nyugati érdekszférát képviselő Nabucco, vagy az orosz befolyást jelentő – a moszkvai Gazprom óriáscég által menedzselt – Déli Áramlat, később Kék Áramlat nevű gázvezeték mellett tegye-e le a voksát. A Verdi egyik legnépszerűbb operájának a címéről, a Nabuccóról (korábban Nabuccodonosor) elnevezett „nyugati” vezeték nem kisebb célt szolgált, minthogy a Közel-Keleten hozzájáruljon a geopolitikai erőviszonyok alakításához, hisz akié a vezeték, az lesz képes a gázvásárláson keresztül a keleti, így például az egyiptomi és az iráni (mindkét ország nagy készletekkel rendelkezik) gazdasági folyamatokra hatást gyakorolni.
A Nabucco a hagyományos orosz érdekszférát csorbította az által, hogy egyebek mellett Kelet-Közép-Európát célozta meg nem orosz forrású energiahordozóval. Emellett, mivel Európa gázimportra szorul, az oroszoknak való kiszolgáltatottságot csökkentette volna egy ilyen új, Moszkvától független gázvezeték létrehozása. Bár nyilvánosan soha nem álltak ki ezzel, de a szakértők az orosz földgázvezeték megépítésének tervét egyértelműen azzal hozták összefüggésbe, hogy az oroszok így igyekeznek az amúgy méregdrága és kockázatos Nabucco-projektet ellehetetleníteni.
Egy hónapja derült ki, hogy az azeriek (Azerbajdzsán is jelentős földgázvagyonnal rendelkezik) nem a közép-európai – tehát nem a tervezett Nabucco –, hanem a dél-európai útvonalat választják az általuk Európa számára felajánlott évi 10 milliárd köbméter földgáz elszállítására. Bár az EU álláspontja szerint nem szabad még temetni a Nabuccót (pedig a Gazprom már ezt teszi), de több szakértői kommentár szerint a döntés eredményeként valójában pont került a Nabucco-projekt végére. (Talán nem véletlen, hogy a magyar kormány a közelmúltban magas állami kitüntetésben részesítette a Gazprom vezérét.)