Sajnálatos módon a marketing sok cégvezető számára a kiadások kategóriájába tartozik. Úgy gondolják: mivel nem tartozik közvetlenül a tevékenységhez, ezért átmenetileg minden további nélkül szüneteltetni lehet. Sőt, sokan szinte meg is könnyebbülnek, hogy végre nem kell foglalkozni ezzel a területtel és koncentrálhatnak a szakmai dolgokra. Ez óriási hiba, melyre általában csak utólag szoktak rájönni a vállalkozók. Hiszen a marketingtevékenység olyan befektetés, ami a vetés-aratás törvényszerűség mentén működik. Így, ha a válság idején nincs vetés, akkor ezzel együtt később az aratás is elmarad. Amennyiben nem foglalkozunk a marketinggel, nem csak a szűk esztendőkben számíthatunk kisebb bevételre, hanem az enyhülés idején sem jön el az áhított felemelkedés. A válság idején semmiképpen ne mondjunk le a szórólap- vagy katalóguskészítésről, az interneten való megjelenésről, a vevőkkel való kapcsolattartás különböző fajtáiról vagy a célcsoportnak szóló rendszeres kommunikációról. A válságos időkben a marketingtevékenység csökkentése általában reflexszerűen működik a kisvállalkozásoknál. Hogyha hangsúlyt helyezünk a megfelelő tudatos marketingtevékenységre, ezt kihasználva, még erősíthetjük is a piaci pozíciónkat, hiszen nagy valószínűséggel a konkurencia is a költségcsökkentésnek ezt az útját fogja választani.
Ha minden kötél szakad, és okvetlenül szükség van a reklámcélú kiadások csökkentésére, akkor se hagyjuk abba a reklámozást, érdemes inkább az olyan ingyenes marketingeszközöket kihasználni, amelyek a világhálón keresztül érik el a célközönséget. Alapvető tehát a cég saját honlapjának menedzselése, és ennek szerves része a magas látogatottság folyamatos fenntartása, a keresőkben való jó helyezés elérése, valamint a folyamatos frissítés és aktualizálás. Az internet számos ingyenes lehetőséget kínál ezzel kapcsolatban.
Kezdjük például az e-mailen küldhető hírlevelekkel, és egyéb kampányok küldésével. A hírlevél célja nem feltétlenül vásárlásra való ösztönzés, inkább a bizalomépítés vagy a szakértelem erősítése. Az e-mail-kampányok a termékeladásban játszanak fontos szerepet, nagy előnyük, hogy nem terheli postaköltség. Szintén nulla forint ráfordítással működtethető az úgynevezett keresztmarketing, melynek alapja tulajdonképpen a kölcsönös ajánlás, együttműködés. Célszerű olyan cégekkel felvenni a kapcsolatot, akik hasonló célcsoportoknak kínálnak terméket/szolgáltatást. Például költségcsökkentés lehet közös szórólap készítése vagy hirdetési felület bérlése.
Kétségtelenül a szájreklám bizonyulhat a legolcsóbb megoldásnak cégünk népszerűsítésében. A pozitív szájreklám ereje felbecsülhetetlen az üzleti életben. Ahhoz, hogy a bevételünk szempontjából is előnyös beszédtémát generáljunk a vevőink körében, inkább kreativitás, mint pénz szükséges. A válság idején az emberek különösen levertek, depressziósak lehetnek, ezt kihasználva, már apró figyelmességekkel is jó érzéseket, pozitív élményeket szerezhetünk ügyfeleinknek, amit aztán – ingyen reklámot szerezve ezáltal cégünknek – a legtöbbször megosztanak ismerőseikkel..
A fenti marketingeszközök segítségével átmenetileg csökkenthetjük a kiadásokat úgy, hogy ennek ellenére a kifelé áramló kommunikáció és annak hatása megmarad, sőt akár jobban célba is érhet, mint korábban. Soha ne feledjük, a nehéz időszak után is van élet, és ennek üzleti sikere a válság idején folytatott marketingtevékenységen áll vagy bukik. (A szerző marketing-tanácsadó)
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »