A Tesco idén, január utolsó két hetében ismét leárazást tartott. Az akciós
újságban feltüntetett mp3 lejátszót, illetve Kodak márkájú digitális
fényképezőgépet azonban már az akció első napján sem lehetett megvásárolni az
üzletlánc egyes áruházaiban. Továbbá néhány végkiárusításra ítélt ruhanemű
(például kínai pólók) esetében is „irreálisan alacsony induló készlettel”
készültek az akcióra, ami hasonló helyzetet eredményezett, mint az elektronikai
eszközök terén. A cég szerint egyszerű logisztikai problémáról van szó, a GVH
azonban súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy az elmúlt években
többször is előfordult hasonló szabálysértés a Tesco háza táján.
Tény, hogy a Tesco vezeti a GVH képzeletbeli toplistáját a hivatalhoz érkezett
bejelentések alapján. A 2000 óta benyújtott, szám szerint nyolc esettől azonban
kevéssel marad el az Auchan hat ügye, amit sorrendben a Metro áruház két és a
Cora egy nevezetes esete követ. Az említett nyolc Tesco-vizsgálat mindeddig több
mint 300 millió forintjába került a cégnek. Mihalovits András, a GVH szóvivője a
Hetek kérdésére elmondta: nem igaz, hogy a Tesco minősége, működése jelentősen
elmaradna a többi piaci szereplőtől. Egyszerűen csak arról van szó, hogy ez a
láncolat elég magas piaci részesedéssel és forgalommal rendelkezik ahhoz, hogy
ennyi esetet produkáljon. „A versenyhivatal az adott cég éves árbevételének
legfeljebb 10 százalékáig szabhat ki büntetést, annyiszor, ahány alkalommal a
szabálysértés bizonyítást nyer. Egyéb hatásköre nincsen” – válaszolta Mihalovits
azon kérdésünkre, vajon a GVH számon kérhet-e a megbüntetett cégtől bizonyos
korrekciós lépéseket.
Habár a cég Vállalati kapcsolatok és Jogi Osztályának vezetője, Udvardi György
szerint a jelenlegi bírság mértéke „korrekt”, a „megtermelése mégsem egyszerű”.
Hozzáteszszük: az évente több mint 55 millió kasszanyitó Tesco-vásárló várhatóan
fedezni fogja ezt a kiesést. Udvardi a Heteknek elmondta: az áruház hetente
nyomtat új akciós újságokat, melyekben több száz terméket hirdet árengedménnyel.
Ezek nyomon követése pedig „nem kis feladat”. „A Tesco 2006 végétől alkalmaz a
promóciós időszakokban úgynevezett ellenőrzési pontokat, amelyek nyomán például
minden akció előestéjén ellenőrzik az egyes áruházi készleteket is.” Ez a
kezdeményezés valóban enyhítő körülménynek számított a GVH vizsgálódó szemei
előtt, de korántsem elegendőnek. Udvardi szerint a vásárlók bizalma nem tört
meg, hiszen a vevők „továbbra is a lábukkal szavaznak”, de most mindenképpen
„megerősítésre szorul”. Mindenesetre az ügy kapcsán a cég belső vizsgálatokat is
indított.
Gazdasági erőfölény és ami mögötte van