hetilap

Hetek hetilap vásárlás
PIN-kódot soha
Egyre több a bankkártyacsalás

2004. 09. 06.
Tudatlanságot és jóhiszeműséget igyekeznek kihasználni a bankkártyacsalásra specializálódott csalók. A héten újabb trükköt vetettek be, a korábbi telefonos módszer helyett most e-mailen keresztül próbálják megszerezni az ügyfelek számlaszámát és PIN-kódját. Lapunknak nyilatkozó szakemberek hangsúlyozták, soha, semmilyen körülmények között ne adjuk meg a bankkártyánk PIN-kódját! 

A bankok soha nem kérik az ügyfelek PIN-kódját – mondta Jakab Péter, a Bankszövetség Bankbiztonsági Munkabizottság vezetője. Ezért nem szabad bedőlni olyan kéréseknek, melyek a számlaszám, a bankkártya-szám, illetve PIN-kód megadására irányulnak. Nemcsak hazánkban, hanem világszerte jellemző tendencia, hogy egyre nagyobb számú, és egyre többféle a csalás. Hazánkban eddig mintegy kétszászmilliós kár érte a bankkártyával rendelkezőket, de tízezer tranzakcióból csupán két-három számít csalásnak, ami nemzetközi összehasonlításban kedvezőnek számít. A napokban e-mailek formájában érkeztek olyan kérdések, hogy adategyeztetés miatt küldje el az ügyfél a számlaszámát és a PIN-kódját. Ha próbaképpen ráklikkel az ügyfél a levélben megadott webcímre, megjelenik a bank honlapja – azaz csak ahhoz hasonló. A gyanútlan ügyfél – megnyugodva a látványon – megadhatja az adatokat és ezzel megnyílik a lehetőség bankkártyával való visszaélésre, átutalásokra, pénzfelvételre. Jellegében hasonló csalásra derült fény a közelmúltban, amikor a reklamáció bejelentését szolgáló telefonszám helyett egy utcai telefonfülke számát ragasztották az ATM automatákra. A reklamáció esetén pedig a beépített ember – a hiba kiküszöbölése címén – elkérte az ügyfél bankkártyaszámát és a PIN-kódját. 

Jakab Péter hangsúlyozta, a bankok ehhez hasonló módon nem kérik az ügyfelek adatait, sem a PIN-kódját, sőt ellenkezőleg, több alkalommal, a szerződéskötéskor és írásban is felhívják a figyelmet a bankkártyák biztonságos használatára. 

Abban az esetben, ha az ügyfél gyanús tranzakciót észlel, a bank ügyfélszolgálatához kell fordulnia, ám ha az ügyfél saját PIN-kódjával történt a pénzfelvétel, akkor a bank nem tud segíteni.

Kártyatrükkök

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!