Amíg tíz évvel ezelőtt a többség számára szinte elérhetetlen volt a mobiltelefon – hiszen az átlagbér többszörösét kellett fizetni egy készülékért – addig ma már a tinédzserek számára is a hétköznapok természetes kellékének számít. A szolgáltatók beléptek a sport és a kultúra támogatói sorába.
Az évek óta tartó erős verseny nyomán előre tört a másodikként a pályára lépő Pannon GSM. Az intenzív marketingmunka javára írható, hogy az év második félévében 45 százalékkal növelte előfizetői számát, ami így 2,2 millió fölé kúszott. A cég árbevétele ez idő alatt 20 százalékkal, az adózás előtti eredménye pedig 36 százalékkal növekedett.
A Westel azzal büszkélkedhet, hogy a tízmilliós lakosságból hárommilliónak 30-as a mobiltelefonja. Másfél év alatt meg tudta duplázni az előfizetőinek a számát, csak az év első hat hónapjában 500 ezren csatlakoztak a Westel táborához.
A verseny jelenlegi állása szerint a második helyen a Pannon áll, bár a közvélemény-kutatások eredményei szerint a Pannon a legismertebb mobilszolgáltató. Sokat segíthetett nekik ebben a Bee Original sikeres marketingkampánya, ami kifejezetten a fiatalokat, tizenéveseket célozta meg – sikeresen.
A harmadik küzdőfél, a Vodafone óriási hajrába kezdett annak érdekében, hogy növelje csekélynek mondható piaci részesedését, szorosabbá téve ezzel a küzdelmet. E hajrá elindításának előfutára volt tavaly ősszel a főiskolások és egyetemisták között meghirdetett marketingterv-készítési (Breef) versenyük. Végül is a tartósan alacsony árak lassan kezdik beváltani a hozzájuk fűzött reményeket, ugyanis dinamikusan emelkedik az előfizetők száma.
A most vásárolni szándékozóknak nem könny? a dolguk, hiszen huszonhárom szolgáltatás közül kell kiválasztani a legmegfelelőbbet. A döntés előtt elsősorban azt kell figyelembe venni, hogy milyen célra akarjuk használni a mobiltelefont. A különböző igények kielégítésére mindegyik szolgáltató más és más tarifacsomagot dolgozott ki, ebből adódik, hogy abszolút módon nem lehet őket öszszehasonlítani, mivel azonos célcsoportnak szóló csomagjaik között is adódhatnak egyéb szolgáltatásbeli eltérések.
Az eligazodásban segítséget jelenthet a szolgáltatók weboldalán található, úgynevezett számolótábla, amelybe a telefonvásárlás előtt álló, beírva telefonálási szokásait – melyik napszakban átlagosan mennyit telefonál –, javaslatot kaphat a számára legkomfortosabb csomagra. Ugyanakkor a mobilhix.hu név alatt olyan portálra bukkanhatunk, amelyik akár az összes szolgáltató összes tarifacsomagja közül ajánlja számunkra a legkedvezőbbet.
Például a fentebb már említett fiatalokat, iskolásokat megcélzó Bee Original a legjobb a maga kategóriájában; míg egy üzletembernek, aki sokat telefonál, akár külföldre is, és rendszeresen igénybe veszi a WAP-, faxszolgáltatásokat, annak inkább egy Westeles, magas havidíjjal rendelkező előfizetés lehet a megfelelő.
Ugyanakkor a percdíjak összehasonlítása még nem tükrözi a teljes valóságot, mivel emellett még azt is figyelembe kell vennünk, hogy a számlázás másodperc alapú, vagy félperces egységekben történik, vagy netalán a kettő keverékében, mint a Westelnél, ahol 30 másodpercig fél percet számláz, utána pedig másodperc alapúra vált át. A teljesség igénye nélkül: csúcsidőben a Vodafone a legolcsóbb, és a Pannon a legdrágább. Csúcsidőn kívül, más mobil hívásakor szint-úgy a Vodafone a legkedvezőbb, de saját hálózaton belül a Westel vezet. Hétvégén nincsen kardinális különbség a szolgáltatók árai között, a Vodafone azonban itt is beelőz, a Pannon és a Westel azonban szorosan követi. A Wes-tel egyedisége – jelenleg még – az MMS szolgáltatás, míg a Vodafone-nak az átalánydíjas GPRS alapú internethasználat.