hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Egy ember, aki látta a jövőt
Sam Walton

2001. 08. 04.
A Forbes magazin adatai szerint a világ leggazdagabb emberei ez évi rangsorának hetedik, nyolcadik, kilencedik és tizedik helyén négy testvér áll. Valamennyi Walton-gyereknek egyenként több mint 18 milliárdos vagyona van. Gazdagságukat azonban nem maguk, hanem szüleik alapozták meg. Kik voltak ezek az emberek, akik anyagi téren ilyen szép örökséget tudtak gyermekeikre hagyni?

Apjuk, Sam Walton meglehetősen gazdag üzlettulajdonosként dolgozott az USA-ban, tizenöt kisvárosi üzlete volt – írja a Time magazin. Már a negyvenes éveiben járt, amikor nagy átalakulás elé nézett a kereskedelem. Egyre több diszkont üzlet nyílt a 60-as években, amelyekkel szemben eleinte nagy volt az ellenállás. Azonban a kiskereskedők és a gyártók tiltakozása ellenére a nagyobb és olcsóbb diszkont üzletek terjedni kezdtek. Walton úgy érezte, megtalálta a jövő sikereihez vezető utat. Negyvennégy éves korában, 1962-ben nyitotta meg első diszkont üzletét, a Wal-Martot. Az volt a célja, hogy a lehető legalacsonyabb áron tudja kínálni az árukat.

Ahogy az áruházlánc beindult, Walton egy újabb lépést tett, hogy megalapozza a további növekedést. 1966-ban ellátogatott az IBM tanfolyamaira azzal a céllal, hogy az osztály legokosabb tanulóit alkalmazza. Rájött arra, hogy nem tud növekedni, ha nem számítógépesíti üzletláncát. Természetesen igaza volt, ismét megérzett valamit a jövőbeni eseményekből. Ma a Wal-Mart számítógépes adatbázisa a második legnagyobb a Pentagon adatbázisa után. 

Walton nagy örömére karrierjével mindaddig nem nagyon törődött a média, amíg 1985-ben Amerika leggazdagabb emberének nem jelölte a Forbes magazin. Ezután sokan figyelmesek lettek rá, és az áruházlánc részvényeinek értéke megugrott. Azonban a sikerrel együtt megjelentek az ellenségek is. Sokan gazembernek állították be őt, különösen a kiskereskedők közül támadt sok ellenfele. Egy nosztalgiaújságot is indítottak, melyben siratták Amerika letűnt dicsőségét, aminek elmúlásáért leginkább Sam Waltont tették felelőssé. 

Walton teljes bolondságnak tartotta az ellene felhozott érveket. Azt mondta, hogy ő is valamikor egy kisvárosi kereskedő volt, de ő látta jövőt. Nem tehetett mást, ha boldogulni akart. Inkább azt választotta, hogy ő eszik, ahelyett, hogy őt egyék. 

Ma a Wal-Mart a világ legnagyobb diszkont- és általános kereskedelmi hálózata. A cég több ezer diszkont üzletet üzemeltet az USA mind az ötven államában, de Kanadában és Mexikóban is ez a legkiterjettebb üzletlánc. Másfél éve beindította internetes kereskedelmi ágát is. 

A Walton-gyerekek azonban nem ülnek apjuk babérjain. Sam 1992-ben bekövetkező halála után legidősebb fia, Robson vette át a vállalat vezetését. Korban a következő fia, John fő támogatója és szószolója egy iskolai mozgalomnak, és ösztöndíjakat alapít. Jim Walton egy bank csoportvezetője lett, a legfiatalabb gyermek, Alice pedig egy texasi farmon él a nyilvánosságtól elvonultan.


Aranyszabályok Walton tollából

1. Kötelezd el magad a vállalkozásod iránt! Ha szereted a munkádat, minden nap ott sürögsz-forogsz majd, hogy a lehető legjobban végezd a dolgod, és ez a szenvedély hamar átragad majd munkatársaidra.

2. Oszd meg a nyereséget minden üzlettársaddal, és kezeld őket partnerként. Később ők is így tekintenek rád, és együtt a legmerészebb elképzeléseket is felülmúlhatjátok.

3. Motiváld a partnereid! A pénz és a tulajdonrészesedés nem mindig elég ehhez, ezért tűzz ki nagyra törő célokat, bátorítsd a versenyt, és kövesd a teljesítményüket.

4. Amiről csak tudod, informáld a munkatársaidat. Minél többet tudnak, annál többet megértenek majd. És minél több mindent értenek, annál inkább törődni fognak majd a vállalkozással. Az információ hatalom, és a munkatársaid hatalommal való felruházásából fakadó nyereség bőven ellensúlyozza a versenytársaid informálásának kockázatát.

5. Légy hálás mindenért, amit az üzlettársaid a vállalkozásért tesznek. A jól megválasztott, jól időzített dicséret pótolhatatlan. Teljesen ingyenes és vagyonokat ér.

6. Ünnepeld meg a sikereidet és fedezd fel a humort a kudarcaidban. Ne vedd magad túl komolyan – a környezeted is lazább lesz majd.

7. Figyelj mindenkire a cégnél, és tanuld meg beszéltetni őket. Azok a munkatársak tudják igazán felmérni a helyzetet, akik közvetlen kapcsolatban vannak a vásárlókkal, ezért tudnod kell, amit ők tudnak.

8. Szárnyald túl a fogyasztók várakozásait. Add meg nekik, amire számítanak – és még egy kicsit többet is. Ha hibázol, ne keress kifogásokat, inkább kérj elnézést: vállald a felelősséget mindenért, amit teszel.

9. Szorítsd le a költségeidet a versenytársakéi alá. Így ha hibázol is, meg tudsz erősödni újra, viszont lehetsz akármilyen lángelme, könnyen csődbe juthatsz, ha nem ügyelsz a hatékonyságra.

10. Ússz az árral szemben! Ne törődj a berögződésekkel. Ha mindenki egyféleképpen csinálja, jó eséllyel találsz majd piacot, ha pont az ellenkezőképpen cselekszel.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!