Alan Grenspan, az USA Központi Bank, a Federal Reserve Board elnöke rávilágított
arra, hogy az USA minden várakozást felülmúló gazdasági növekedése minek köszönhető:
"Az elmúlt évek kiemelkedő termelékenysége mögött a fő mozgató erő a számítástechnika,
valamint a kommunikációs és információs technológia drámai fejlődése." Az Egyesült
Államok az új ágazat tekintetében világelső, kereskedelmének 10 százaléka az
interneten keresztül zajlik. Az internet-gazdaság 1999-ben 507 milliárd dolláros
forgalmat bonyolított le világméretekben.
Európa tradicionális kontinens, ezért az USA-nál jóval szerényebb mértékben vesz részt
az elektronikus kereskedelemben, de az európai menedzserek szemléletváltása
folyamatban van, és a globalizáció, valamint a multinacionális cégek jelenléte miatt
kikerülhetetlen, hogy előbb vagy utóbb minden piaci szereplő kidolgozza internetes
stratégiáját. Piackutatások szerint Európában 2000-ben megduplázódik az internetes
kereskedelem. A helyzet drámaiságát mutatja, hogy az USA legnagyobb játékkereskedő hálózata
most karácsony előtt ügyfeleinek 10 százalékát vesztette el egy hónap alatt, mivel
nem értékesített az interneten keresztül, s ezt egy konkurens cég kihasználva, saját
játékkereskedő honlapján a világháló által kínált kedvezőbb feltételek mellett
árulta a játékokat. Európában, így hazánkban is még más a helyzet, az emberek
idegenkednek az internetes vásárlástól, de néhány éven belül – a szakemberek véleménye
szerint – ez megváltozik. Jelenleg hazánkban félmillió aktív internet-felhasználó
létezik, és a szolgáltatások árának világméretű csökkenésével ennek rohamos növekedése
várható. 2003-ra már egymilliárd internet-felhasználóra számítanak világszerte,
mellesleg a mobiltelefon-tulajdonosok számát is éppen ennyire prognosztizálják a
piackutatók. A internetes kereskedelem a költségkímélés szempontjából is előnyös
a vállalatoknak. Az Oracle magyarországi marketingigazgatója, Deme Csaba egy fórumon
elmondta, hogy a cég már 1998-ban teljesen átállt az e-mailen keresztül történő
kommunikációra, ez a 35 ezer főt foglalkoztató multi számára 450 millió dolláros
megtakarítást jelentett egy év alatt. Ez a megtakarítás a posta, telefon, utazási és
szállítási költségek jelentős csökkenéséből, valamint az alvállalkozók gazdaságosabb
alkalmazásából fakadt. Nem véletlen, ha ezek után a megkérdezett 2000 európai cégvezető
60 százaléka stratégiai fontosságúnak tartja az internetet vállalata életében.
Természetesen az internetnek számtalan hátránya is van. A kétkedők elsősorban a
személytelenségre hivatkoznak, ami miatt az idősebb generációk gyakorta mellőzik is
használatát. A személytelenség rengeteg visszaélésre is lehetőséget ad, és az általános
világszabványok, valamint a jogi szabályozás hézagossága miatt a fő korlátozó tényező
a hiányos biztonság. Amint az azonosítás és titkosítás problémája megoldódik
(digitális aláírás, titkos kódok, esetleg újjlenyomat alkalmazása stb.), vagyis
minden kétséget kizáróan biztosak lehetünk a másik fél személyazonosságában,
valamint a dokumentumok illetéktelen behatolókkal szembeni védelmében, akkor az
elektronikus kereskedelem számos ma még nem is képzelt területtel egészülhet ki.