Megbukott vagy nem
1998. 10. 23.
Most ötven éve, az 1945-48-as évkörben (pontosabban nem emlékszem az időre) történt
a beszélgetés, amelyről elmélkedem. Akkoriban még lehetett beszélni, magántársalgásban
akár kommunistának is megmondhatta az ember a véleményét. Beszélgető felem egy középkorú
hölgy volt, aki őszintén hitt a kommunista eszmében. Nem magas iskolázottságú értelmiségi,
de nem is proletár – magánalkalmazott, "low middle class".
Egyetlen irányba nézett, de nem elvakultan.
A közelmúltra és hagyatékára terelődött a szó. Elkezdtem egy mondatot, de csak az
alanyt tudtam kimondani: "A kereszténység
" – a szavamba vágott, ő tette hozzá
az állítmányt: "Megbukott!" Olyan eréllyel, hogy nem tudtam, miként mondhatnék
ellent. De nehéz lett volna cáfolni azért is, mert magam is tudtam: a frontvonalban lévő
egyházak az utolsó előtti pillanatig tapadtak az elbukó hatalomhoz, struktúráiba
integrálódtak, esetenként ideológiai engedményt tettek neki az evangélium kárára.
Akadt néhány értelmes és felelősségét tudó papi és világi vezetőjük, aki ezt
elismerte, önvizsgálatot szorgalmazott – például Szekfü Gyula, a kiváló történész
–, de kevés eredménnyel.
Megbukhat-e egy világvallás? Ha a "keresztény" néven kurzust értünk, akkor igen.
Czapik Gyula egri érsek így kiáltott fel a szószéken 1944 karácsonyának vigiliáján:
"Kurzust csináltunk a kereszténységből!" (A városban néhány héttel előbb véget
ért az a kurzus.) Ilyen értelemben igen a válasz, a hölgy állítmánya hozzáilleszkedett
az én alanyomhoz.
De csak akkor. Mert van az ügynek más viszonyításrendszere is. Erre beszélgetőtársam
nem gondolt, tulajdonképpen én sem. Ő egy periferiális folyamat többé-kevésbé
helyes megítélését az egyetemesre alkalmazta. Elsősorban a legnagyobb egyházról
kellett volna szólni.
A nevében egyetemesről. Mert: ha a magyarországi szárnyára vétkes világi ügyek árnyéka
vetődött, azzal nem sározódtak be a nácizmus ellen hősként küzdő lengyel testvérek,
az nem érvénytelenítette a holland klérus érdemét, nem tette kétségessé az
angolszász katolicizmus egyértelm? antifasizmusát.
Voltak egyházak itt, Magyarországon is, amelyeknek közössége és vezetése nem szegődött
társutasnak a világi hatalomhoz. A kisegyházaknak nem volt közük a Horthy-hatalom tévútjaihoz;
akkoriban hivatalból üldözték őket, a háború idején olykor a katonai rendőrséget
is rájuk uszították. És ki merné állítani, hogy a baptista egyház helyeselte a háborút?
De a magyar értelemben igazán történelmi egyház, az unitárius sem csúszott bele a
politikai színtérbe. 1944 nyárutóján vagy őszelőjén erdélyi előkelőségek és
értelmiségiek feliratban kérték Horthyt, hogy szabadítsa meg az országot a háborútól
– az iratot a unitárius egyház egyik vezetője is aláírta.
Az elmélkedésem elején "összeállt" tőmondat tehát csak részleges igazságot
fejez ki, az állítmány nem az alany által kifejezett fogalom egészét minősítette.
Úgy lett volna igaz, ha az alany szűkítő jelzőt kap. Nem a világ kereszténysége
bukott meg. A kérdést napjainkban, fél évszázad múltán, újra időszerűvé teheti
a nagy hazai egyházak megélénkülő közéleti tevékenysége.
Göncz Árpád köztársasági elnök azt mondotta egyszer: a Horthy-korszak kereszténységének
az volt a jellemzője, hogy nem volt keresztény. Így igaz. Gyümölcseiről ismerjük
meg a fát. Annak a kereszténységnek a gyümölcse pedig nem a lelkek megújulása volt,
hanem nemzeti katasztrófa. De annál nagyobb tisztelet illeti meg azokat a híveket, testületeket,
akik, amelyek nem a kurzus mellett, hanem Jézus nyomában meneteltek.
Érdekes és a mostani változásokhoz illő lenne az ötven évvel ezelőtti párbeszéd
folytatása. Sajnos, lehetetlen: a másik beszélgető hosszú évek óta halott.(A szerző nyugalmazott egyetemi nyelvtanár)