hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Szárnyaszegett fejvadász
Borús látomás a hanyatló emberiségről

2017. 11. 09.
Az ádámi faj nagyon a végét járja – a Szárnyas fejvadász 2049-nek ez a lényege. És ebben nem is téved. A kifejtés viszont igencsak álmosító tempóban történik. A sovány cselekményt vizuális hangulatokkal erősítő film végén a biorobot-replikánsok alter­natív emberiségként jelennek meg. A film így példázatként is nézhető, melyben egy „üldözött kisebbség” felszabadul a jól sikerült „evolúciós ugrás” után.

A közeljövőt előrejelző filmes diagnózisok szerint sok minden megesik majd a század közepéig: jó köztük nemigen. Atomcsapások, a dühös természet lázadása, idegen és mutáns lények, gyilkos vírusok és becsapódó kisbolygók aprítják a csökevényesedő emberiséget, amely a valóság elől inkább a virtualitásba, „a” Számítógép oltalmába menekül. Végül kétféle út áll előtte. A posztapokaliptikus várakozás szerint egy új barbárság köszönt ránk szemét- és roncstelepekkel, vadember-hordák­kal, akik egymást tépik egy falatért vagy az utolsó csepp benzinért. Zsánerré e sejtést a Mad Max első része (1979) tette, majd számos variáns épült az alapra.

A másik ősforrásnak viszont az 1982-es Szárnyas fejvadász számít, melyből a későbbi, gyakran egymásra is utaló diagnózisok szívesen merítenek. Az ezerféle nációval telizsúfolt, állandó esőben ázó, szmogos és többnyire éjszakai Los Angeles látványa minimum úgy beíródott a filmtörténetbe, mint a Star Wars űrkocsmája – mellesleg zárójelbe tudta tenni, hogy a történetben alig történik valami. A több­féle műfajban is korszakot nyitó Ridley Scott rendező és még inkább a címszereplőt alakító fiatal Harrison Ford őszinte meglepetésére – jó évtizeddel a premier után – mindebből máig divatos kultuszfilm kerekedett. És ahogy ez ilyenkor lenni szokott, éles szemű bölcsészek vélték meglátni a mélyebb rétegeket – esetünkben a teremtés és megváltás metaforáit és egyéb, a sci-fibe kódolt filozofikus mélységeket.

Minderre tudatosan épített a folytatás. A most is sötét és multikulti L. A.-ben egzotikus (köztük magyar!) töltelékmondatok kavarognak, miközben hősünk, K-hadnagy (Ryan Gosling) oly merengve iszogat a legénylakásában, mint Humprey Bogart az egyik múlt századi film noirban. Magányát digitális módon oldja. Egy kivetített, 3D-s barátnővel cseveg, „akit” (új alkalmazás) el is vihet nyomozása színhelyeire.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!