Nyolc ország (Olaszország, Ausztrália, Egyesült Államok, Kanada, Franciaország, Svájc, Svédország, Hollandia) nagykövetségei, valamint több nemzetközi szervezet összefogásából született a bemutató, amelynek ötletgazdája és fő szervezője az intézet tanácsosa, Giuseppe Pastorelli. Az egykori sajtódokumentációnak is helyt adó tárlat múlt heti megnyitóján megjelentek a szervező országok budapesti nagykövetei és Szili Katalin házelnök is, aki köszönetet mondott mindazoknak, akik befogadták a megtorlás elől menekülő honfitársainkat, egyben otthont, megélhetést biztosítottak számukra. „Megadták nekik mindazt, amit akkor saját nemzetük megadni nem tudott” – mondta a házelnök. A megnyitón jelen volt Mario De Biasi fotóművész, aki ötven évvel korábban az Epocát – s ezen keresztül a világ több sajtóorgánumát – látta el a forradalom képeivel. Láthatók még többek között Erich Lessing és Jean-Pierre Pedrazzini fotói.
A tudósítók, újságírók munkája korántsem volt veszélytelen – Pedrazzini például az életével fizetett a képeiért. Biasi mester kockázatvállalásával akkoriban kiérdemelte az „őrült olasz” becenevet, s a jó kép titkaként a megnyitón csak annyit mondott: „Közel kell menni – és nem szabad zavarni.”
A tárlat egyben egy rendezvénysorozat kezdetét is jelenti, melynek folytatásaként retrospektív – 1956-ot bemutató – filmvetítésekre, majd szeptember 28-án és 29-én konferenciára kerül sor. A tárlat október 24-éig megtekinthető a Budapest VIII. kerület, Bródy Sándor utca 8. szám alatti Olasz Kulturális Intézetben.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »