hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Etnobiznisz géppisztollyal
Mozinéző

2002. 11. 18.
A hosszú, nehéz szövetkabátnak egyes korokban üzenetértéke van. Tekintélyt, hatásos fellépést ad viselőjének. Ma, mikor a jó külső nálunk is tőkét ér, nem véletlenül sokasodik megint e viselet. S bár A kárhozat útja cím? film majd összes szereplője erőszakos módon távozik az élők sorából – azt többnyire ilyen kabátban teszi. Történetünk hőse Sullivan (Tom Hanks), egykori árvagyerek – az itt éppen ír – gengsztercsalád fejének (Paul Newman) nevelt fia, majd legh?bb bizalmasa se válik meg e kabáttól, s a hozzávaló puhakalaptól. Így utazik, eszik, és ebben öl embert. Az őt befogadó, majd középosztálybelivé felhízlaló "család" érdekében mindenre kész, pedig innét a nézőtérről szinte becsületes embernek érezzük. 



Két főszereplő: Tom Hanks és Tyler Hoechlin

Mégis, mikor a nagyfőnök vér szerinti fia mellőzöttsége kezeléseképp kiirtja fél családját, neki kell menekülnie. A revans részeként vérbosszúra készül, amit a gengsztervilág megért, de saját belső rendje védelmében azért mielőbb igyekszik őt likvidálni. Apa és fia hathetes ámokfutása a régi fejlődésregényeket idézi. Ahogy a fiú (egyben a narrátor) mind jobban részese lesz az erőszaknak, úgy érik benne: ha felnő, semmiképp se pisztoly lesz a kenyere.

A történet tehát egyszerű. Nem is a sztori érdekes, hanem mindaz, ami köríti. Az arcok játéka a gyakori közelképekben, az aláfestő zene, az utcaképek, a szesztilalomkori Amerika sötét oldala, a szervezett bűnözés összes díszletei, a böhöm nagy autók, melyekből ugye nem sajnálták ki a matériát. Az etnikai összetartást már nem először látjuk vallásként a szabad újvilágban is, és az rendre a szabadsággal való durva visszaéléshez vezet. 

A nívós elődökhöz hasonlóan (Keresztapa, Casino, Az utolsó emberig) szó kerül a legnagyobb kérdésekről, mennyről és kárhozatról is. Tudják ugyan, hogy iszonyú dolgokat csinálnak, ám ügyelnek a bűnözői tisztesség látszatára. "De a végén mindnyájan pokolra jutunk úgyis…"– látja a pálya végét a nagycsalád feje. És egy lassított, zajok nélküli kulcsjelenetben, emberei pergőtűztől leütve terülnek el körülötte, s ő majdnem örül, hogy a vég számára épp nevelt fia keze által jön el. Tragikus mindez, de működő törvényszerűség leírása: a bűn utáni zsoldot fel kell venni. Egy ilyen témájú filmben ennek benne kell lennie. Most ezért találóbb a magyarított cím, mint az eredeti. 

Sam Mendes rendező az ünnepelt Amerikai szépség után e második filmjében megint eljut a hűség és az árulás kérdéseihez. Következtetése nagyjából az, amit a maffiás világot értően feltáró Rich Cohen könyvében olvashatunk: "Sok gengszter számára a halál előtti pillanat egyben az elárultatás pillanata. (…) Légy te áruló, mielőtt elárulnának. És ez teszi a gengszteréletet általában az élet erőteljes metaforájává." 

Azért örül az ember, hogy másképp is lehet élni. (Pálfy Gyula)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!