hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Arccal a plakát felé

2001. 09. 10.
Csak állok elmélázva az óriásplakátok között, és nem értem. Hát hol vagytok ti, szép magyar leventék, akik ezt a sok kellemes alkotást létrehoztátok? Hol bujdostok? Ó, biztosan nem reklámügynökségekben, hiszen akkor ti is a szürkék hegedűsei lennétek, futószalag-munkások csupán. Ti pedig még tudjátok, hogyan kell jó óriásplakátot készíteni! Olyat, amely mesterien sűrít egy gondolatot; meghökkent, kizökkent a megszokott gondolkodásból.



Fotó: S. L.

Mert ti tudjátok, hogy az óriásplakátnak lelke van.

És nagyot sóhajt, amikor kismillió mondattal terhelik meg, amikor annyi vizualitása sincs, mint egy elszáradt mohának. Azt kedveli, ha – akárcsak egy pillanatra is – mosolyt fakaszt az őt bámuló reménybeli vevőből. Ilyenkor az üzenet célba talál. A néző vette az adást. Nincs arra ideje, hogy mint egy Monet kép előtt percekig szemezzen a színekkel, és a mester ecsetvonásaiban gyönyörködjön. Monet helyett a money a lényeg. Az idő pénz.

A jó plakát ugyanis mozgósít a végső tetthely, az áruház, a bolt felé.

Hitelesebben, mint az egykori "Ismerd meg a Szovjetuniót: olvasd az Új Világot!" szlogennel íródott, társadalmi célú párttermék. A hatásos plakát a piacgazdaság ablakaként betekintést enged a tömegtermelés végeredményébe. Ha akarod, megnézed, ha akarod, nem. De kikapcsolni, azt nem tudod! Éppen ezért nem mindegy, mi kerül az utcára, a házfalakra, az építkezésekre, amelyeknél úgy túlburjánzanak az óriásplakátok, mint gomba az eső után.

Merjetek egyediek lenni!

Ahogy továbbra is nézem ezeket a pályázatokat, azért valami halvány remény fog el. Hátha, mondom, csak hátha egy-két multicég felelőse megtekinti a kiállítást, és ő is elgondolkozik. Kinek jó a standard? Egyenplakátok, egyenszépségek, egyenarcok – egyen hamburgert, mert a miénk más.

Ez az @®© óriásplakát-verseny és -kiállítás jó ötlet. Megmutathatják szakmabeliek és kívülállók egyaránt: van élet a szabványon túl is. Akkor is, ha a darabok nagy része nem a komolyan vett reklám m?fajából vétetett, hanem a mai divatos társadalmi-politikai kérdések: a Happy End, az országimázs, a Fidesz, a türelmetlenség, az egymással való törődés témaköréből. De felejthetetlen a nem létező termékek, például a Pilátus-szappan megragadása a régi idők reklámplakátjainak modorában.

Apropó, régi idők! Az 1910-1945-ös évek terméséből is (Mondja marha, mért oly bús és társai) láthat egy válogatásnyit, aki ellátogat szeptember 23-ig a Felvonulási térre. Csütörtök, péntek és szombat esténként pedig a videópályázat döntős filmjeit vetítik a helyszínen.

Ti pedig, szép magyar leventék, akik szerveztétek és részt vettetek ezen az eseményen, próbáljátok az itt tapasztalt színvonalat a mindennapok reklámjaiba is becsempészni!

Legyen hozzá @®©otok!

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!