hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Hatásos nevelőeszköz, vagy csak a pénzünkre vadásznak?
Traffipax-történelem

2004. 11. 08.
1967-ig szabadon garázdálkodhattak a hazai gyorshajtó autósok, ekkortájt rendszeresítette a rendőrség az első traffipaxkészülékeket. A három lábon álló, messziről is jól látható, lavórnyi méret? radar ma már megmosolyogtató adatokkal bírt: csak ötven méteren belül észlelte az autókat, méréshatára pedig 20-120 km/h-ig terjedt. Öt évvel később a traffipaxot már a mérőkocsik elejére szerelték fel, a gyorshajtókat pedig a műszerfalon elhelyezett fényképezőgép örökítette meg. Rutinosabb sofőrök már előre tudták, hogy sebességet mérnek az út szélén megbúvó, általában AJ-s rendszámú 1200-as Zsigulikból. Mivel a traffipaxkészülékek működési elvüknél fogva haditechnikának számítottak, a COCOM-listának köszönhetően elég kevés készülék volt az országban. Később a rendőrség egyre több Skodát, Opelt, és Fordot szerelt fel sebességmérővel, sőt nem volt ritka a civil rendszámos mérőkocsi sem. Gyorshajtókból mindig akad bőven, ezért a költségvetés – megérezve a pénzszagot – a 90-es évek elején megfinanszírozta minden autósok rémálmát, a lézeres traffipaxot. Ezzel már nagy távolságból (1,5-1,8 km) tudták mérni az autók sebességét, egészen 400 km/h-ig.

Sebességet bárhol jogszerűen mérhet a rendőrség, ahol a KRESZ szerint nem tilos megállni, vagy várakozni. Kiértékelhető fényképet radaros sebességmérőnél maximum 40-50 méterről, lézeres sebességmérő esetében pedig 120-140 méterről lehet készíteni. Az időben való lassítást pedig lehetővé tette a 175/2003(X.31) számú kormányrendelet, mely szerint a radardetektorok nem tartoznak a "közbiztonságra különösen veszélyes eszközök" kategóriájába, így használatuk a jog szerint legális. Nem ütközik semmilyen szabályba a szembejövő autóstársak ujjkörzéssel és fényszóróval való figyelmeztetése sem, hogy a közelben sebességet mérnek.

A radarral és a lézerrel történő sebességmérés között alapvető különbségek vannak.
A radar folyamatos rádiófrekvenciás jelet bocsát ki, amely a hatósugarába érkező gépkocsiról visszaverődve meghatározza annak a sebességét. A lézeres sebességmérésnél a rendőr kamerán keresztül figyeli a forgalmat, és csak akkor aktiválja a lézersugarat, ha gyanúsan gyorsan közlekedő gépkocsit észlel. Ami ellen nincs védelem – mivel semmilyen detektorral nem érzékelhető –, az a rendőrautókba beépített, sebességmérővel kombinált videokamera, amivel rátapadnak a delikvensre, és rögzítik a gyorshajtás tényét. Ezért radardetektor ide vagy oda, érdemes betartani a megengedett sebességhatárokat. A sebesség jelentős túllépése 60 ezer forint büntetéssel, és a jogosítvány bevonásával járhat. Jelentős túllépésnek számít a 100 km/órát meg nem haladó
korlátozás alatt az 50 százalékkal való túllépés (50-es táblánál 75 km/h), vagy a 100 km/h-t meghaladó korlátozás felett a 33 százalékos sebességtúllépés (autópályán 130 km/h helyett 173 km/h). Ugyanakkor fontos lenne, hogy az útjavítás végeztével kintfelejtett, aktualitásukat vesztett sebességkorlátozó táblák ne rontsák a többi közlekedési tábla hitelét. 

Notórius gyorshajtók

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!