hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A hírhedt Seldenszabadalom
Régmúlt autós sztorik

2002. 09. 07.
San Francisco meredek utcái nehéz feladat elé állították a rohamosan növekvő város polgármesterét. Andrew S. Hallidie mérnök kapta azt a feladatot, hogy oldja meg a városi közlekedés problémáját. A meredek utcákat járva, Hallidie világosan látta, hogy itt a lóvasút szóba sem jöhet, új megoldásra lesz szükség. Egy olyan lejtős utcát választott, amely 10 méter távolságon 1 métert emelkedett, és itt kezdte meg a kábelvillamos kiépítését. Az utcaszint alá süllyesztett kábelt hatalmas gőzgépek vontatták, de a kulcsfigura a szerelvényen elhelyezkedő "markoló ember" volt, aki induláskor egyetlen mozdulattal rákapcsolta a kábelre a kocsit, majd a megállókban lekapcsolta és fékezte is. Hallidie nem is sejtette, hogy ez a forradalmi közlekedési megoldás még több, mint 100 év múltán is közkedvelt járműve és jelképe lesz San Francisco városának. 

De nem mindenki utazhatott kábelvillamossal, a fiatal és életerős Egyesült Államok egész területén nagy volt az emberek közlekedési igénye, aminek megoldását az automobil elterjedése jelenthette. 1879-ben – 3 évvel azután, hogy Nicolas August Otto feltalálta a négyütem? motort – egy jó szimatú üzletember, Mr. Georges Selden már egy szabadalmat hordott a zsebében, mely szerint tőle származik a kompressziós típusú motorral hajtott országúti lokomotív gondolata. Ennek birtokában jogában állt bárkit jogilag megtámadni, aki magától mozgó kocsit készített. Persze esze ágában sem volt megakadályozni az autóipar termelését, ő csak dollárt akart látni, méghozzá minden autógyártól a forgalom 1,25 százalékát. Elérte, hogy az Európából származó autókra rendkívül magas vámot vessenek ki, szintúgy az alkatrészekre, nehogy ezekből építsenek kocsit. Az 1850-es években kivándorolt William Steinway zongorái révén hamarosan jó hírnévre tett szert az Újvilágban. Bevételei növekedésének reményében 1891-ben megszerezte Gottlieb Daimler automobiljának szabadalmi jogait, és megalakította a Steinway–Daimler Motor Companyt. Így történt, hogy a Daimler-autókhoz a világhír? Steinway & Sons zongoraspecialista cégen keresztül lehetett hozzájutni. Az üzlet csak pár évig virágzott, mivel Steinwayék nem fizettek szabadalmi adót, a Selden Patent új tulajdonosai bezáratták a cég automobilrészlegét. Ezek után Steinwayék áttértek hajó- és állómotorok gyártására. Rajtuk kívül több tucat autóipari vállalkozást tett tönkre a hírhedt szabadalom, amely mintegy 15 éven át útját állta az amerikai gépkocsiipar egészséges fejlődésének. Mint később kiderült, Mr. Selden sohasem készített országúti lokomotívot, mégis az amerikai törvények értelmében a Patent 1912-ig érvényben volt.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!