Menachem Zivotofsky 2003-ban született Jeruzsálemben. Szülei amerikai állampolgárok, akik kérték, hogy gyermekük útlevelébe születési helyként azt jegyezzék be: „Jeruzsálem, Izrael”. A kérést az amerikai Külügyminisztérium elutasította, annak ellenére, hogy George W. Bush elnök egy évvel korábban, 2002-ben aláírta azt a törvényt, amely utasította a State Departmentet, hogy minden ilyen esetben Izraelt rögzítsék születési helyként az útlevélben. A külügy arra hivatkozott, hogy az alkotmány alapján az elnök kizárólagos joga meghatározni egy külföldi állam elismerését vagy annak megtagadását. Álláspontjuk szerint a kisfiú útlevele ezt az elnöki jogkört csorbítaná, mert percedenst teremtene annak elismerésére, hogy Jeruzsálem Izrael fennhatósága alatt áll.
A szülők pert indítottak a Külügyminisztérium ellen annak érdekében, hogy gyermekük útlevele ne egy területen kívüli státust rögzítsen. Ez a Zivotofsky kontra Kerry per jutott el most több forduló után a Legfelsőbb Bíróság elé, amely 6-3 arányban úgy döntött, hogy a Kongresszus jogtalanul hozott törvényt az ügyben. A határozat indoklásaként An-thony M. Kennedy bíró kimondta: „A nemzetnek egyetlen politikai álláspontot kell képviselnie annak eldöntésére, hogy mely kormányok legitimek az Egyesült Államok szemében és melyek nem. Ezt az egyetlen álláspontot pedig az elnöknek kell kimondania”.
Kennedy bíró indoklása pontosan kifejezi azt, hogy az ügy messze túlmutat az elnök és a Kongresszus közötti hatalmi rivalizáláson. A bírák többsége nem csupán Obama hatáskörét erősítette meg, hanem az Izraellel, ezen belül pedig a Jeruzsálemmel kapcsolatos politikáját is, amely szerint „az Egyesült Államok évtizedek óta következetesen elutasítja bármely állam szuverenitásának elismerését a város felett”.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »